Resebranschen: Befria Polisen från passen

Problemen med de långa väntetiderna för att förnya svenska pass under 2022 har varit oacceptabla. Polisen bör befrias från utfärdande av pass. Detta skriver Resebranschorganisationen SRF på SvD Debatt idag. Den av pandemin hårt drabbade branschen har börjat återhämta sig under året. I Sverige har återhämtningen varit något svagare än i övriga länder. Passtrulet har stor skuld i detta.

– Resebranschen har drabbats hårt av effekterna under pandemin. Eftersom det finns ett uppdämt behov av att resa såg vi en klar uppgång när restriktionerna togs bort i februari. Vi ser dock att återhämtningen i Sverige är på en lägre nivå jämfört med övriga Europa. Strulet vi sett i samband med förnyelse av pass har varit unik för Sverige. Detta har självfallet påverkat försäljningen för våra medlemmar, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Det har rapporterats om väntetider på flera månader för att ansöka om pass. När väl tiden för ansökan kortades kom ett nytt problem. Efter ansökan har det tagit månader för att få passet levererat.

– Polisen bör befrias från detta uppdrag. Det är uppenbart att man inte klarar av uppgiften och behöver fokusera på att jaga busar i stället för att ordna med pass. Låt t.ex. Skatteverket ta över. De utfärdar redan idag personbevis och är vana med att serva allmänheten med diverse tjänster, säger Didrik von Seth.

Se debattartikel i SvD HÄR

Svenska Resebranschföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2019. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.

Resebranschen kräver ett slut på SAS-strejken7.7.2022 11:23:06 CEST | Pressmeddelande

Den pågående strejken i SAS påverkar tiotusentals resenärer. Många blir strandsatta på resmålen och fortsätter strejken över den kommande helgen riskerar tusentals svenskar bli fast på destinationer. Att ordna med alternativa transporter är nästintill omöjligt. Researrangörer som anlitar SAS drabbas även hårt av konflikten. Resebranschföreningen SRF kräver i en debattartikel i SvD ett slut på konflikten

Resebranschen kräver att Swedavia ersätter resenärer17.6.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Kaoset på Arlanda är exceptionellt och mycket alvarligt. I tillägg till oro, onödigt många timmar på flygplatsen och olidlig trängsel är det många som dessutom missar sina flyg. Gör man det på grund av långa väntetider får man ingen ersättning vare sig från flygbolag, arrangör eller försäkringsbolag. Svenska Resebranschföreningen (SRF) skriver i en debattartikel i dagens SvD att Swedavia, som driver Arlanda, skall kompensera resenärer som missar sina flyg.