Resebranschen föreslår att även flygbiljetter skall skyddas av resegarantier

Resebranschorganisationen SRF anmodar regeringen att reformera resegarantilagen för att säkra konsumentskyddet under framtida extraordinära händelser som den pågående pandemin. SRF föreslår även att köp av enbart flygbiljetter skall skyddas av garantier.

– Den pågående pandemin och dess konsekvenser för reseindustrin har blottlagt stora brister i resegarantilagen. Återbetalningar dröjer och det visar sig att nuvarande resegarantier inte alltid täcker vid händelser som denna, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Under den pågående pandemin väntar många kunder fortsatt på återbetalning av inställda resor. Detta gäller inte minst konsumenter som enbart köpt en flygbiljett vilket bland annat Konsumentverket uppmärksammat via ett antal tillsynsärenden. Medan paketresor skyddas av resegarantier i de fall arrangören är insolvent, saknas sådant skydd för köp av enbart flygbiljett.

– Vi tycker det är naturligt att köp av enbart flygresor även skall inkluderas i en garantiordning. Därför vill vi att regeringen tittar på möjligheten att i tillägg till nuvarande garantisystem införa en avgiftsfinansierad fond som skyddar konsumenter vid köp av flygbiljetter i de fall flygbolaget går i konkurs, säger Didrik von Seth.

Till skillnad från paketreselagen som vilar på ett EU direktiv är resegarantilagen nationell. Varje medlemsstat inom EU utformar sin egen garantiordning. I t.ex. Danmark ingår skydd av flygbiljetter i garantisystemet.

– Vi ser att det finns anledning att se om inte vissa delar av det danska systemet är värt att ta in i Sverige. Det skulle stärka konsumentskyddet och samtidigt öka förtroendet för resebranschen inklusive flygsektorn, säger Didrik von Seth.

Lär SRF:s brev till regeringen HÄR

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2018. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.

Inbjudan till seminarium om återuppbyggnaden av Ukrainas reseindustri8.11.2023 10:09:14 CET | Pressinbjudan

Svenska Resebranschföreningen och Travel News bjuder in media till ett seminarium om hur Sverige kan bistå Ukraina med återuppbyggnaden av deras rese- och besöksnäring. En delegation från Ukraina deltar i Sveriges största resemässa Travel News Market under parollen "visit Ukraine after the victory". Mässan genomförs torsdagen den 9 november på Stockholms Waterfront Congress Centre och seminariet startar 10:30.

Det är tryggt och säkert att resa till Rhodos27.7.2023 13:08:33 CEST | Pressmeddelande

Skogsbränder i centrala och sydöstra Rhodos medförde att drygt 300 svenska turister måste evakueras och flyttas till norra Rhodos den gångna helgen. De som har köpt en resa till norra eller nordöstra Rhodos kan tryggt resa på semester då dessa områden inte är drabbade av bränderna och vardagen fungerar mer eller mindre normalt. Samtidigt assisterar arrangörer och hotell lokalbefolkningen som bor på södra sidan på olika sätt.