Resebranschen kräver ett slut på passtrulet

Problemen med de långa väntetiderna för att förnya svenska pass är oacceptabla och behöver åtgärdas omgående. Detta skriver Resebranschorganisationen SRF på SVD Debatt idag. Den av pandemin hårt drabbade branschen har börjat se ökade bokningar av resor till utlandet men drabbas nu av att resenärer inta kan förnya sina pass i tid.

– Resebranschen har drabbats först, mest och kommer att drabbas längst att effekterna av pandemin. Eftersom det finns ett uppdämt behov av att resa såg vi en klar uppgång när restriktionerna togs bort i februari. Nu drabbas vi av nästa smäll när folk måste vänta i flera månader för att förnya sina pass, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Det rapporteras om väntetider på flera månader för att få pass vilket innebär att folk måste boka av sina resor. Det påverkar även nybokningar då de som vill resa till sommaren inte kan räkna med att kunna få ett nytt pass förrän tidigast i september.

– Vi har haft en dialog med Polisen om detta under mer än ett år och vet därför att detta inte kommer som en överraskning för dem. Att det skulle bli detta kaos hade vi inte väntat oss. Vi hoppas att Polisen snarast kommer till rätta med detta, säger Didrik von Seth.

Så vitt SRF vet är denna situation unik för Sverige. Övriga Resebranschorganisationer i Europa rapporterar inte samma kaotiska situation som råder i Sverige.

– Eftersom giltighetstiden för svenska pass numera bara är 5 år är sannolikheten att passets giltighet har gått ut stor. Framförallt inom en familj på 4 eller 5 personer. På längre sikt bör det övervägas att återgå till en giltighetstid på 10 år, säger Didrik von Seth.

Se debattartikeln i SvD HÄR

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2018. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.

Resebranschen kräver ett slut på SAS-strejken7.7.2022 11:23:06 CEST | Pressmeddelande

Den pågående strejken i SAS påverkar tiotusentals resenärer. Många blir strandsatta på resmålen och fortsätter strejken över den kommande helgen riskerar tusentals svenskar bli fast på destinationer. Att ordna med alternativa transporter är nästintill omöjligt. Researrangörer som anlitar SAS drabbas även hårt av konflikten. Resebranschföreningen SRF kräver i en debattartikel i SvD ett slut på konflikten

Resebranschen kräver att Swedavia ersätter resenärer17.6.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Kaoset på Arlanda är exceptionellt och mycket alvarligt. I tillägg till oro, onödigt många timmar på flygplatsen och olidlig trängsel är det många som dessutom missar sina flyg. Gör man det på grund av långa väntetider får man ingen ersättning vare sig från flygbolag, arrangör eller försäkringsbolag. Svenska Resebranschföreningen (SRF) skriver i en debattartikel i dagens SvD att Swedavia, som driver Arlanda, skall kompensera resenärer som missar sina flyg.