Resebranschen välkomnar regeringens besked om vaccinationsintyg

Regeringen presenterade idag hur man tänker sig att möjliggöra för svenskar att få ett digitalt vaccinationsintyg. Tanken är att man från den 1 juni via olika plattformar skall kunna få ett intyg över att man är vaccinerad mot covid-19.

– Vi ser positivt på att regeringen inom detta område ligger långt fram nu när man avser att till sommaren se till att det finns en svensk lösning på plats, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Intyget, som man väljer kalla vaccinationsbevis, kommer att kunna erhållas digitalt eller som papperskopia. Beviset kommer att kunna visas upp i samband med resor till länder som vid inresa kommer kräva negativt PCR test eller vaccinationsintyg.

– Resebranschen är den mest utsatta i denna kris. Samtidigt ser vi att det finns ett uppdämt behov av att resa. Bokningar för andra halvåret 2021 har nu börjat ta fart. Allt som underlättar resandet är ytterst välkommet, säger Didrik von Seth.

Regeringens pressmeddelande HÄR

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2019. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.

Trots förslag till stöd – resenärer riskerar att inte få tillbaka sina pengar16.12.2020 09:42:25 CET | Pressmeddelande