Reseexperter från 20 länder samlade till workshop i Weimar med anledning av Bauhaus-jubileet 2019

Haus Auerbach i Jena, Thüringen. Huset ritades 1924 av Bauhausgrundaren Walter Gropius. FOTO: Jena Kultur/Frank Müller

Till den andra Germany Incoming & Brand Summit den 25-26 oktober 2018 välkomnade Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) fler än 100 fackjournalister, influencers och experter från 20 länder, däribland Sverige. Bland mycket annat kunde de ta del av resultaten från World Travel Monitor 2017, som visade på att Tyskland är världsledande inom kulturresesegmentet.

Dessutom deltog tjugo representanter från DZT:s utlandskontor i eventet för att fördjupa sin produktkunskap och för att diskutera marknadsföringsstrategier.

Via interaktiva format fick deltagarna veta mer om hur man ur ett internationellt perspektiv upplever Tysklands kulturturistiska aspekter.

Eventets huvudtema var 100-årsjubileet av grundandet av Bauhaus i Weimar 1919, vilket DZT har tillägnat en världsomspännande kampanj. Kongressen utfördes i samarbete med Thüringer Tourismus GmbH.

I GfK Anholt Nation Brands Index 2018 ligger Tyskland återigen på plats 1 jämfört med marknadsvärdet för 50 andra nationer. Vadim Volos, Senior Vice President and Global Director of Anholt-GfK Nation and City Brands Research Program, New York, analyserade i sitt inledningstal detaljer från den senaste GfK Nation Brands Index och betydelsen av kulturturism för Tyskland.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarade vid eventets avslutning:

– Kultur är en essentiell beståndsdel av vårt varumärke. Med vår världsomspännande marknadsföringskampanj '100 years of Bauhaus #CelebratingBauhaus' använder vi Bauhausarvets strålglans för att ytterligare förstärka Tysklands position som kulturresemål. Experternas presentationer och de interaktiva dialogformaten med kongressdeltagarna har gett värdefulla impulser till vår kulturturistiska marknadsföringsstrategi för reselandet Tyskland. Jag vill passa på att rikta ett hjärtligt tack till alla deltagare och framför allt även till vår professionella samarbetspartner, Thüringer Tourismus GmbH.

Andra programpunkter som diskuterades av bland annat professor Dr. Winfried Speitkamp, ordförande för Bauhaus-universitetet i Weimar, professor
Dr. Wolfgang Holler, generaldirektör för Museen Klassik Stiftung Weimar, samt Bauhaus-experter från Israel och Argentina, var det nationella och internationella mottagandet av Bauhausarvet.

En av kongressformatets viktiga beståndsdelar var interaktiva element som exempelvis en 'Engagement Space' där deltagarna aktivt kunde befatta sig med kulturreselandet Tyskland.

I anslutning till mediakongressen fick deltagarna möjlighet att delta i tre olika pressvisningar av Bauhausplatser i Thüringen, Sachsen–Anhalt och Berlin.

Bärbel Grönegres, VD för Thüringer Tourismus GmbH:

– Vi vill tacka DZT för möjligheten att arrangera denna mediakongress. I samband med det stora Bauhausjubileet 2019 erbjuder Thüringen en inspirerande upptäcktsresa med invigningen av det nya Bauhausmuseet i Weimar som särskild höjdpunkt. Efter reformationsjubileet 2017 är aktiviteterna kring 100-årsdagen av grundandet av Bauhaus ytterligare en fantastisk möjlighet att rikta världens blickar mot våra rika kulturskatter och traditioner. Vi ser fram emot att välkomna ännu fler internationella gäster till Thüringen.

Läs mer om Bauhaus och det kommande jubileet på www.germany.travel/bauhaus.

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl

Besök Tyskland på Travel News Market 20186.11.2018 11:22Pressmeddelande

Kom och möt Tyska Turistbyrån med partners på höstens viktigaste event i resebranschen – Travel News Market på Stockholm Waterfront den 8 november kl. 10-18. Låt dig inspireras och få senaste nyheterna av våra partnerdestinationer Bremen, Garmisch-Partenkirchen, Memmingens flygplats, Allgäu, 9 städer + 1 i Niedersachsen och Lübeck. Som besökare registrerar du dig gratis på mässan här. Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, fler än någonsin tidigare. Med 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andraplats efter Frankrike och är en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. – Just det stora antalet Michelinstjärnor i Tyskland är en välbevarad hemlighet och att prislappen dessutom är så mycket lägre än i Sverige eller andra länder på kontinenten, berättar Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån

Tyskland får fotbolls-EM 202428.9.2018 14:53Nyheter

Tyskland står värdland för ännu en fotbollsfest med EM 2024. Det stod klart på torsdagen när Uefas exekutiva kommitté röstat om värdskapet. Tyskland anordnade senast fotbollsmästerskap 2006 (VM) och 1988 (EM i Västtyskland). Matcherna kommer på det stora hela att spelas på samma arenor som i VM 2006, närmare bestämt i städerna Berlin, München, Dortmund, Gelsenkirchen, Stuttgart, Hamburg, Düsseldorf, Köln, Leipzig och Frankfurt. Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Kulinariska Tyskland bjuder fortsatt till bords24.9.2018 13:00Pressmeddelande

I samarbete med Egmont och Sveriges största resetidning Vagabond har Tyska Turistbyrån handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och mysiga höst- och vinteraktiviteter på sajten germany.travel/matochdryck och under hashtaggen #EnjoyGermanFood. Upplev landets stämningsfulla öl- och vinfester, charmiga julmarknader, konsthantverk i Lübeck, maritim stämning i Rostock eller smaka lokala delikatesser i Hamburg. Visste du att Tyskland har 300 restauranger som för närvarande är utmärkta med en till tre stjärnor i Guide Michelin, vilket är fler än någonsin tidigare. Med sammanlagt 361 stjärnor ligger Tyskland på en fantastisk andra plats efter Frankrike och kan se sig själv som en av de bästa kulinariska resedestinationerna i Europa. Men inte bara på gourmetfronten har Tyskland mycket att erbjuda utan även regionala matmarknader, matfestivaler och food truck-evenemang är en integrerad del av det urbana stadslivet. Den tyska mat- och dryckesk

DZT investerar i ytterligare digitala projekt20.9.2018 14:59Pressmeddelande

Det tyska förbundsministeriet för ekonomi och energi (BMWi) har skjutit till ytterligare pengar som möjliggör nya projekt i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) regi för att marknadsföra reselandet Tyskland. Fokus ligger på att ytterligare utveckla närvaron i globala Online Travel Companies (OTC), att vidareutveckla innovativa eventformat samt att implementera digitala teknologier som språkassistenter och chatbots.