Reseexperter från 20 länder samlade till workshop i Weimar med anledning av Bauhaus-jubileet 2019

Haus Auerbach i Jena, Thüringen. Huset ritades 1924 av Bauhausgrundaren Walter Gropius. FOTO: Jena Kultur/Frank Müller

Till den andra Germany Incoming & Brand Summit den 25-26 oktober 2018 välkomnade Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) fler än 100 fackjournalister, influencers och experter från 20 länder, däribland Sverige. Bland mycket annat kunde de ta del av resultaten från World Travel Monitor 2017, som visade på att Tyskland är världsledande inom kulturresesegmentet.

Dessutom deltog tjugo representanter från DZT:s utlandskontor i eventet för att fördjupa sin produktkunskap och för att diskutera marknadsföringsstrategier.

Via interaktiva format fick deltagarna veta mer om hur man ur ett internationellt perspektiv upplever Tysklands kulturturistiska aspekter.

Eventets huvudtema var 100-årsjubileet av grundandet av Bauhaus i Weimar 1919, vilket DZT har tillägnat en världsomspännande kampanj. Kongressen utfördes i samarbete med Thüringer Tourismus GmbH.

I GfK Anholt Nation Brands Index 2018 ligger Tyskland återigen på plats 1 jämfört med marknadsvärdet för 50 andra nationer. Vadim Volos, Senior Vice President and Global Director of Anholt-GfK Nation and City Brands Research Program, New York, analyserade i sitt inledningstal detaljer från den senaste GfK Nation Brands Index och betydelsen av kulturturism för Tyskland.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarade vid eventets avslutning:

– Kultur är en essentiell beståndsdel av vårt varumärke. Med vår världsomspännande marknadsföringskampanj '100 years of Bauhaus #CelebratingBauhaus' använder vi Bauhausarvets strålglans för att ytterligare förstärka Tysklands position som kulturresemål. Experternas presentationer och de interaktiva dialogformaten med kongressdeltagarna har gett värdefulla impulser till vår kulturturistiska marknadsföringsstrategi för reselandet Tyskland. Jag vill passa på att rikta ett hjärtligt tack till alla deltagare och framför allt även till vår professionella samarbetspartner, Thüringer Tourismus GmbH.

Andra programpunkter som diskuterades av bland annat professor Dr. Winfried Speitkamp, ordförande för Bauhaus-universitetet i Weimar, professor
Dr. Wolfgang Holler, generaldirektör för Museen Klassik Stiftung Weimar, samt Bauhaus-experter från Israel och Argentina, var det nationella och internationella mottagandet av Bauhausarvet.

En av kongressformatets viktiga beståndsdelar var interaktiva element som exempelvis en 'Engagement Space' där deltagarna aktivt kunde befatta sig med kulturreselandet Tyskland.

I anslutning till mediakongressen fick deltagarna möjlighet att delta i tre olika pressvisningar av Bauhausplatser i Thüringen, Sachsen–Anhalt och Berlin.

Bärbel Grönegres, VD för Thüringer Tourismus GmbH:

– Vi vill tacka DZT för möjligheten att arrangera denna mediakongress. I samband med det stora Bauhausjubileet 2019 erbjuder Thüringen en inspirerande upptäcktsresa med invigningen av det nya Bauhausmuseet i Weimar som särskild höjdpunkt. Efter reformationsjubileet 2017 är aktiviteterna kring 100-årsdagen av grundandet av Bauhaus ytterligare en fantastisk möjlighet att rikta världens blickar mot våra rika kulturskatter och traditioner. Vi ser fram emot att välkomna ännu fler internationella gäster till Thüringen.

Läs mer om Bauhaus och det kommande jubileet på www.germany.travel/bauhaus.