Destination Glasriket AB

»Reseplaneraren är nästan som en turistbyrå online, fast ändå inte«

Dela

Destination Glasrikets nya digitala Reseplanerare blev en succé redan under sin första säsong och nu ser projektledaren fram mot ännu fler besökare till sommaren. Över 20 000 användare har redan skapat mer än 6 000 resor i verktyget. Utvecklarna på Kreation Reklambyrå är mycket nöjda med sin tekniska lösning.

Inför sommarsäsongen 2021 lanserade Destination Glasriket sin nya reseplanerare. Det är ett digitalt verktyg som hjälper användaren att hitta nya besöksmål, som passar just den personens intressen, och skapar en rutt så att inget missas på vägen. Verktyget ger även en tidsuppskattning, så att användaren kan planera in stopp för en bit mat eller övernattning. Verktyget är finansierat genom Europeiska regionala utvecklingsfonden genom satsningen Rädda företag inom besöksnäringen.

– Reseplaneraren är nästan som en turistbyrå online, fast ändå inte. Glasriket består av fyra kommuner och stora delar av besöksnäringen är öppen hela året. Vi har ett brett utbud av besöksmål, som vi vill att fler ska få chansen att upptäcka, säger Mia Lundholm, projektledare på Destination Glasriket.

En viktig del av Reseplaneraren är därför att rutten anpassar sig efter säsongen och att den kan erbjuda specialgjorda turförslag året runt. Syftet är att fler ska hitta ett större utbud i Glasriket och upptäcka nya resmål. Ett uttalat mål är att besökarna som använder verktyget ska stanna en natt längre än vad som först var tänkt – för att hinna besöka fler platser.

I Reseplaneraren får användaren upp en kartvy över hela Glasriket och dess närområde i Google Maps, med individuellt anpassade besöksmål och rutterna tydligt markerade. Genom att klicka på kartnålarna och flytta runt dem kan besökaren läsa mer om de olika platserna och anpassa grundförslaget ännu mer.

Användaren kan sedan skriva ut den färdiga reseplanen, skicka den med e-post eller dela den i sociala medier.

– Reseplaneraren är en himla vass teknisk lösning, men samtidigt otroligt intuitiv och användarvänlig. Vi har primärt byggt lösningen för husbilar, men man kan så klart välja andra fordon också. Den som reser i personbil, med eller utan husvagn, får anpassade förslag utifrån sina förutsättningar, säger Christopher Karlsson, webbutvecklare på Kreation Reklambyrå.

Han berättar att alla besöksmål har fått taggar inom olika kategorier, som därefter kopplats ihop med de intresseområden som användare kan välja. Genom att ange sitt resefordon får användaren relevanta förslag på boenden. De som reser med husbil eller husvagn får tips om ställplatser eller campingar och den som reser med personbil kan välja mellan hotell, B&B, vandrarhem och stugor.

En av de största utmaningarna var att bygga en algoritm som presenterar så relevant information som möjligt, baserat på så lite information från användaren som möjligt. Allt för att göra verktyget så enkelt som möjligt.

– Resultatet är över förväntan. Under högsäsongen förra året fick reseplaneraren mer än 20 000 besökare och över 6 000 reseförslag genererades. Nästan var tredje besökare valde alltså att gå igenom alla steg för att få fram en färdig rutt, säger Mia Lundholm.

Utvecklingsarbetet skedde mitt under pandemin

Arbetet med att ta fram Reseplaneraren drog igång mitt under pandemin och efter den första lanseringen inför högsommaren 2021 har arbetet fortsatt med att justera, utveckla och förbättra verktyget. Trots att Destination Glasriket och Kreation Reklambyrå har sina kontor tre mil ifrån varandra har de aldrig träffats öga mot öga under projektets gång. Alla möten har istället skett digitalt.

– Jag är både förvånad och imponerad av hur nära vi kommit varandra, trots att vi enbart haft digitala träffar, säger Mia Lundholm.

Bilder

Om

Destination Glasriket AB



Om Destination Glasriket

Destination Glasriket AB är ett destinationsutvecklings - och marknadsföringsbolag, som ägs av de fyra kommunerna Emmaboda, Lessebo, Nybro och Uppvidinge i småländska Glasriket. Bolaget verkar för regional utveckling och är en plattform för samverkan inom Region Kalmar Län, Destination Småland och andra destinationer. Destination Glasriket marknadsför och utvecklar destinationen.

Om Kreation

Kreation reklambyrå är en digital multibyrå i Kalmar med över 20 anställda. Företaget utvecklar digitala lösningar, varumärken, kampanjer och strategiska koncept anpassade efter rådande samhällstrender och aktuella mediekanaler. Byrån har specialiserat sig på kunder och organisationer inom offentlig verksamhet, som har stora krav på tillgänglighet och kompetens.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Joakim Daunéus, Kreation Reklambyrå Telefon: +46 (0)76 134 60 50

joakim.dauneus@kreation.se

Mia Lundholm, Destination Glasriket AB

Tel: +46 (0)73-408 84 70

mia.lundholm@glasriket.se

https://kreation.se https://glasriket.se

Följ Destination Glasriket AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.