Reserush till Tel Aviv för Eurovision

Tel Aviv – ett spännande, exotiskt resmål som seglat upp som en av svenska resenärers trendigaste weekendstäder. Ett gigantiskt utbud av arkitektur, design, restauranger och legendariskt nattliv, tillsammans med en lång sandstrand. I år är Tel Aviv värd för Eurovision Song Contest, och svenskar som vill se Sverige tävla i semifinalen på torsdagen och naturligtvis även finalen på lördagen har gett en ökning av resebokningar till staden på 178 procent.

Israels näst största stad, Tel Aviv, är lite Mellanöstern Light – geografiskt en del av Mellanöstern, men med en tydlig europeisk känsla. Med en blandning av storstad och sandstrand är Tel Aviv ett spännande alternativ till andra klassiska stad- och badresmål, till exempel Barcelona, och blir dessutom sommarvarmt tidigare under våren än resmålen i Medelhavet.

- Tel Aviv är en fantastisk stad med härlig atmosfär. Oavsett om intresset ligger inom gastronomi, design, nattliv, sol och bad eller historiska sevärdheter så har Tel Aviv massor att erbjuda. I helgen förvandlas dessutom hela staden till en enda stor Eurovision-fest, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

På lördag går finalen i Eurovision Song Contest av stapeln i Tel Aviv. För den Melodifestivalintresserade resenären finns en mängd evenemang, allt från olika temakvällar till höjdpunkten Eurovision Village – världens största Eurovisionpark, där både semifinalen och finalen sänds på jättelika skärmar. Intresset för Tel Aviv som resmål har ökat stadig bland svenska resenärer de senaste åren, och det tillsammans med ett stort svenskt intresse för Eurovision har lett till en riktig reserusch. Bokningarna till Tel Aviv, för resor i samband med Eurovision-veckan, ökar med 178 procent.

- Intresset för både Melodifestivalen och Eurovision är relativt högt i Sverige, och många fans vill ta del av festligheterna som finalen innebär. Att finalen i år går av stapeln i en så spännande stad som Tel Aviv gör att många gör slag i saken, och passar på att kombinera en härlig vårweekendresa med Eurovisionfest, säger Katarina Daniels.

Fem anledningar att besöka Tel Aviv även när det inte är Eurovision

15 kilometer lång sandstrand

Tel Avivs strand är finkornig, långgrund och sträcker sig nästan 15 kilometer från norra Tel Aviv till Jaffa i söder. Olika lägen på stranden har olika namn, och lockar olika besökare – men alla är välkomna överallt.

Sevärdheter och utflykter

Stadens centrala marknad Shukha Carmel är populär att besöka. Marknaden är främst inriktad på mat, men här finns även smycken och kläder etc. Mytomspunna Döda Havet, ca 1,5 timmar från Tel Aviv, är väl värt ett besök. Med en salthalt på 33,7 procent flyter besökare omkring som korkar på ytan. Närliggande Jerusalem är full av historiska sevärdheter få andra städer kan konkurrera med.

Gastronomi i världsklass, legendariskt nattliv

Tel Aviv är, precis som New York, känd som staden som aldrig sover. Här finns många populära områden fyllda av kaféer, restauranger, barer och klubbar, med allt från glamorös till mer bohemisk touch. Maten i Tel Aviv håller generellt sett mycket hög klass och här finns både dyra finkrogar och enkel gatumat. Två rätter är dock måsten: shakshuka, en mustig tomatsås där ägg kläcks direkt i pannan, och hummus, en röra med kikärtor som bas.

Den vita staden - Bauhaus

Tel Aviv har en mycket speciell arkitektur fullt av klassiska Bauhausbyggnader, skapade av tyska judar som flydde till staden före andra världskrigets utbrott. Det är dessa byggnader som har gett staden dess smeknamn – den vita staden. De vackra husen har även gett Tel Aviv en plats på UNESCOs världsarvslista.

Jaffa

Jaffa är en gammal hamnstad, full av mysiga gränder, som numera är sammanväxt med Tel Aviv. Missa inte ett besök på den berömda loppmarknaden som också är landets största, där du hittar allt från diverse krimskrams till riktiga fynd.