Tyska Turistbyrån

Resetrend: Ökande intresse för natur- och aktivresor

Dela

Nya impulser inom internationell turism på grund av coronapandemin – förändrad värdeorientering bland kunder – potential på kort- och medellång sikt för recoveryprogram för tysk incoming

Sächsische Schweiz: Vandring i bergskedjan Elbsandsteingebirge FOTO: © GNTB / Jens Wegener
Sächsische Schweiz: Vandring i bergskedjan Elbsandsteingebirge FOTO: © GNTB / Jens Wegener

Efter stilleståndet för den globala turismen under den senaste tidens lockdown uppenbaras nu tydliga förändringar i konsumentbeteendet för internationella resenärer världen över. De möjliga konsekvenserna för tysk incomingturism har analyserats i två internationella studier på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus. Utifrån studieresultaten ser DZT goda möjligheter för en ökning av natur- och aktivresor i Tyskland för resenärer från europeiska källmarknader.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Mindfulness, säkerhetsmedvetenhet och värdegrund kan bli bestående trender som ett resultat av den rådande Coronakrisen. Vi ser det förändrade resebeteendet som en möjlighet och anpassar därför vår evidensbaserade marknadsföring till de nya förutsättningarna.

Tourism Economics har undersökt pandemins effekter på de 15 viktigaste källmarknaderna för reselandet Tyskland, samt utvecklat olika scenarier för återhämtningsfasen. Enligt prognosen kommer de västeuropeiska källmarknaderna med Danmark, Belgien, Schweiz, Nederländerna och Österrike i spetsen sannolikt att återhämta sig snabbast, tätt följda av Frankrike, Sverige, Storbritannien, Spanien och Italien. De transatlantiska marknaderna kommer enligt studierna att ta längre tid på sig för att vara ”back on track” igen.

Enligt IPK International är européernas resebenägenhet starkast utpräglad och ligger på 61 procent. Coronarisken bedöms vara särskilt låg vid bilresor, naturorienterade semestrar och individuellt resande.

De under de senaste åren starkt efterfrågade kultur- och stadsresorna såväl som rundresor ligger i mittfältet vad gäller riskbedömning. Vid inomhusaktiviteter samt vid större evenemang bedöms Coronarisken vara fortsatt hög.

Petra Hedorfer fortsätter:

– Tyskland har ett utmärkt internationellt rykte som naturresmål och som resedestination med omfattande hållbara erbjudanden. Vi har dessutom fått toppbetyg i en internationell jämförelse som en säker resedestination baserat på ’Coronarisken’. Vi anpassar oss till de förändrade marknadsförhållandena med riktade marknadsföringsåtgärder för att så snabbt och så hållbart som möjligt komma ur krisläget.

DZT förstärker därför segmenten hållbara resor, semester på landsbygden, utomhusaktiviteter samt rekreation/avkoppling för att möta kundernas förändrade värdeorientering. Nya temakampanjer lanseras för att särskilt belysa aspekter av dessa resesegment.

Kampanjen #WanderlustGermany lanseras i dagarna och riktar sig främst till natur- och aktivturister i grannländerna med fokus på cykling och vandring. Kampanjen ”German Summer Cities Reloaded” tar upp de gröna aspekterna av stadsturism och sätter ytterligare fokus på storstädernas omgivningar.

För 2021 utvecklar DZT kampanjen German.Spa.Tradition som fokuserar på landets drygt 350 spa- och kurorters världsunika kvalitet och stora utbud. Sebastian Kneipps 200-årsdag nästa år kommer också att inkluderas i kampanjen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Sächsische Schweiz: Vandring i bergskedjan Elbsandsteingebirge FOTO: © GNTB / Jens Wegener
Sächsische Schweiz: Vandring i bergskedjan Elbsandsteingebirge FOTO: © GNTB / Jens Wegener
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum