Resetrend: Ökande intresse för natur- och aktivresor

Nya impulser inom internationell turism på grund av coronapandemin – förändrad värdeorientering bland kunder – potential på kort- och medellång sikt för recoveryprogram för tysk incoming

Sächsische Schweiz: Vandring i bergskedjan Elbsandsteingebirge FOTO: © GNTB / Jens Wegener

Efter stilleståndet för den globala turismen under den senaste tidens lockdown uppenbaras nu tydliga förändringar i konsumentbeteendet för internationella resenärer världen över. De möjliga konsekvenserna för tysk incomingturism har analyserats i två internationella studier på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus. Utifrån studieresultaten ser DZT goda möjligheter för en ökning av natur- och aktivresor i Tyskland för resenärer från europeiska källmarknader.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Mindfulness, säkerhetsmedvetenhet och värdegrund kan bli bestående trender som ett resultat av den rådande Coronakrisen. Vi ser det förändrade resebeteendet som en möjlighet och anpassar därför vår evidensbaserade marknadsföring till de nya förutsättningarna.

Tourism Economics har undersökt pandemins effekter på de 15 viktigaste källmarknaderna för reselandet Tyskland, samt utvecklat olika scenarier för återhämtningsfasen. Enligt prognosen kommer de västeuropeiska källmarknaderna med Danmark, Belgien, Schweiz, Nederländerna och Österrike i spetsen sannolikt att återhämta sig snabbast, tätt följda av Frankrike, Sverige, Storbritannien, Spanien och Italien. De transatlantiska marknaderna kommer enligt studierna att ta längre tid på sig för att vara ”back on track” igen.

Enligt IPK International är européernas resebenägenhet starkast utpräglad och ligger på 61 procent. Coronarisken bedöms vara särskilt låg vid bilresor, naturorienterade semestrar och individuellt resande.

De under de senaste åren starkt efterfrågade kultur- och stadsresorna såväl som rundresor ligger i mittfältet vad gäller riskbedömning. Vid inomhusaktiviteter samt vid större evenemang bedöms Coronarisken vara fortsatt hög.

Petra Hedorfer fortsätter:

– Tyskland har ett utmärkt internationellt rykte som naturresmål och som resedestination med omfattande hållbara erbjudanden. Vi har dessutom fått toppbetyg i en internationell jämförelse som en säker resedestination baserat på ’Coronarisken’. Vi anpassar oss till de förändrade marknadsförhållandena med riktade marknadsföringsåtgärder för att så snabbt och så hållbart som möjligt komma ur krisläget.

DZT förstärker därför segmenten hållbara resor, semester på landsbygden, utomhusaktiviteter samt rekreation/avkoppling för att möta kundernas förändrade värdeorientering. Nya temakampanjer lanseras för att särskilt belysa aspekter av dessa resesegment.

Kampanjen #WanderlustGermany lanseras i dagarna och riktar sig främst till natur- och aktivturister i grannländerna med fokus på cykling och vandring. Kampanjen ”German Summer Cities Reloaded” tar upp de gröna aspekterna av stadsturism och sätter ytterligare fokus på storstädernas omgivningar.

För 2021 utvecklar DZT kampanjen German.Spa.Tradition som fokuserar på landets drygt 350 spa- och kurorters världsunika kvalitet och stora utbud. Sebastian Kneipps 200-årsdag nästa år kommer också att inkluderas i kampanjen.

DZT lanserar kampanjen #WanderlustGermany Kampanjen lanseras på 13 europeiska marknader – bred målgruppsstrategi – korsmedialt kampanjkoncept13.8.2020 14:49:35 CESTPressmeddelande

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) lanserar sin kampanj #WanderlustGermany som lockar med högkvalitativa erbjudanden med fokus på vandring och cykling i Tysklands variationsrika naturregioner. Kampanjen utförs tillsammans med premiumpartnern Mecklenburg-Vorpommern och kommer att lanseras omedelbart på 13 europeiska marknader.

Succéresultat för virtualGTM 2020 stärker omstart för Tysklands incomingturism6.7.2020 11:44:36 CESTPressmeddelande

Virtual GTM 2020 blev en stor succé för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT): 450 key accounts från den internationella resebranschen från 49 länder använde plattformen för att ta del av tjänster och erbjudanden från 250 tyska partners inom hotellbranschen, transportsektorn och fritidsindustrin, incoming services och regionala turistorganisationer, och för att förhandla inför det kommande året. För detta ändamål avtalades mer än 5 700 online-möten via DZT:s GTM Networking Tool.

Europeiska källmarknader i fokus för DZT:s recoveryprogram för tysk incomingturism1.7.2020 13:52:43 CESTPressmeddelande

Stockholm den 01 juli 2020 – Viktiga europeiska källmarknader kommer att återhämta sig snabbast från följderna av Coronapandemin. Detta bekräftas i två internationella marknadsundersökningar på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). I undersökningarna har man analyserat utsikterna för tysk incomingturism efter att alla resebegränsningar har lyfts. Som ett led i detta kommer DZT att fokusera marknadsföringsverksamheten på de källmarknader och marknadssegment som har störst potential.

DZT utökar samarbetet med influencers1.6.2020 12:26:22 CESTPressmeddelande

Stockholm den 1 juni 2020 – Medan många klassiska marknadsföringskampanjer måste stoppas och skjutas upp på grund av Coronakrisen, har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) förstärkt sitt befintliga samarbete med influencers. Den pågående kommunikationen med dessa multiplikatorer är en del av den globala empatikampanjen #DiscoverGermanyFromHome, som DZT har lanserat för att upprätthålla intresset för Tyskland som resedestination under lockdown-perioden.