Resia AB

Resia tar ställning mot barnsexhandel - stödjer ECPAT och Musikhjälpen

Dela

Varje minut säljs fyra barn i sexhandeln världen över. I år tar Musikhjälpen upp frågan genom sitt tema - Barn är inte till salu. Resia engagerar sig i Musikhjälpen och arbetar tillsammans med Ecpat för att bidra till att minska övergreppen. Resia var den första resebyråkedjan i Sverige som tog ställning och skrev under uppförandekoden mot barnsexhandel, The Code.

- En viktig sak som vi kan göra för att bidra till att minska barnsexhandeln är att informera våra kunder om hur man ska agera om man ser eller misstänker sexuella övergrepp på barn under resan. Det handlar om kunskap, men också om mod, säger Ingela Schönning, kommunikationschef på Resia Travel Group.

Mellan den 11 och 17 december lyfter Musikhjälpen sexuell exploatering av barn under temat Barn är inte till salu. Resia engagerar sig i Musikhjälpens insamling och arbetar tillsammans med ECPAT för att minska övergreppen på barn.

- Alla kan göra något för att försvåra handeln med barn och resebranschen är en otroligt viktig bransch för oss på ECPAT. Vi är därför så glada att Resia är vänföretag till ECPAT Sverige och stödjer vår kamp för en värld fri från barnsexhandel, säger Clara Ludvigsson, Manager Corporate Partnership, ECPAT.

Aktivt arbete mot barnsexturism
Resia har undertecknat uppförandekoden mot barnsexturism, The Code, som är ett initiativ för att öka medvetenheten inom turismnäringen om sexuella övergrepp på barn. Resia arbetar aktivt för att minska övergreppen, bland annat genom att ställa krav på leverantörer, utbilda medarbetare och informera resenärer. Varje år rapporteras arbetet till organisationen The Code.

Riktlinjer vid misstanke
I konsultation med ECPAT och The Code ger Resia följande rekommendationer för anmälan vid misstanke om övergrepp på barn:

  • Reagera direkt. Konfrontera och ifrågasätt det du ser/upplever.
  • Anmäl misstankarna till lokal polis omgående och - om möjligt - även till polis i landet som den misstänkte personen kommer från. Via ECPAT Hotline går det att tipsa om misstänkt barnsexturism. Anmälningarna vidarebefordras till polisen.

För mer information, kontakta gärna:
Ingela Schönning, kommunikationschef på Resia,
Tfn: 0761 10 97 36 eller e-post: ingela.schonning@resia.se

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975

Bilder

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 500 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg där vårt Servicecenter stöttar kundmötet med funktioner som marknad, teknisk utveckling, ekonomi, HR, IT och säljsupport. År 2016 omsatte vi 3,6 miljarder kronor.

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Skåningarna spenderar mest pengar på resor7.3.2018 06:30Pressmeddelande

När SIFO på uppdrag av Resia ställde frågan hur mycket pengar svenskarna planerar att lägga på resor under 2018 var det skåningarna som hade gjort störst plats i budgeten. 17 procent av de tillfrågade malmöborna räknar med att lägga mellan 20 000 och 30 000 kronor per person under 2018. I Göteborg och Stockholm är det endast 11 respektive 9 procent som planerat att lägga samma summa på resor under det här året.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum