Resia Travel Group ansöker om företagsrekonstruktion

Precis som övriga resebranschen och andra bolag inom retail upplever Resia Travel Group att kundens beteenden förändras i en allt snabbare takt. För att möta utvecklingen av marknaden har koncernen under de senaste åren intensifierat förändringsarbetet med en förflyttning mot en digital position.

Det arbetet har väsentligt satts ur spel i och med effekterna av Covid 19. Kombinationen av UD:s avrådan från resor, länders stängning av gränser och omfattande restriktioner för möten mellan människor har satt stopp för försäljningen.

Koncernen har vidtagit åtgärder, bland annat kostnadsbesparingar och personalneddragningar. Ett intensivt arbete har genomförts för att analysera och värdera övriga alternativ. Med det som grund har styrelsen för koncernen fattat beslut om att ansöka om företagsrekonstruktion. Ansökan om rekonstruktion för bolagen Resia Travel Group AB, Resia AB och Bengt-Martins AB lämnades in till Göteborgs Tingsrätt och Värmlands Tingsrätt Karlstad den 20 maj.

Beslutet om att ansöka om rekonstruktion tas för att säkra en framtid för den livskraftiga koncern vi i grunden är, säger CEO Eva Moen Adolfsson. Vi är tacksamma för regeringens stödpaket även om resebranschens önskan om en stödfond inte beviljats. Men med en obefintlig försäljning och höga återbetalningskrav konstaterar vi att det dessvärre inte finns någon annan utväg än rekonstruktion.

Koncernen förbereder sig nu för en mindre verksamhet med ett ökat digitalt erbjudande. Affären fortsätter att drivas genom bolagen Resia och Bengt-Martins.

Företagsaffären, som inkluderar affärsresor och möten, kommer att utgöra grunden i kunderbjudandet. Inom semesterresor behålls ett digitalt utbud för privatkunder men den lokala närvaron med butiker runtom i landet upphör. Butikerna kommer löpande att stänga i takt med att lokala förutsättningar tillåter.

Organisationsförändringar kommer att genomföras och fackliga förhandlingar kring arbetsbrist startas upp inom kort.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Reserelaterade frågor:
Bo Jakobsson