Resia Travel Group

Resia Travel Group klimatkompenserar verksamheten

Dela

Under den senaste månaden har över 430 svenska företag deltagit i Breakit Impact Challenge, en utmaning som uppmuntrar till ett mer klimatsmart företagande. Uppdragen har handlat om allt från att se över resvanor, energiförbrukning och leverantörer, till att säkerställa en mer hållbar arbetsplats, spetsa affärsmodellen och klimatkompensera verksamheten. Allt på 30 dagar. Resia Travel Group var ett av de företag som klarade hela utmaningen.

- Att klimatkompensera är ett sätt att ta ansvar för den globala uppvärmning vår verksamhet bidrar till. Genom att använda verktyget och modellen GoClimateNeutral har vi räknat ut klimatavtrycket för varje medarbetare. Målet är att minska avtrycket så mycket vi kan, men vi har också tagit steget att klimatkompensera för alla de utsläpp vi inte kan minska genom förändade beteenden. säger Eva Moen, CEO på Resia Travel Group.

Utmaningarna i Breakit Impact Challenge har fokuserat på fem olika områden:

  • Klimatsmarta resor
  • Hållbar arbetsplats
  • Gröna leverantörer
  • Hållbar affärsmodell
  • Klimatkompensation av verksamheten

- Det var självklart för oss att anta utmaningen. Hållbarhetsfrågan är central för oss, och vi har sedan länge ett aktivt hållbarhetsarbete i hela verksamheten. Nu fick vi extra fokus och kunde kraftsamla kring flera områden under en månad. Vi har jobbat med allt från att kartlägga och minimera användningen av engångsartiklar och plast i alla delar av verksamheten, till att säkerställa grön el, till att se över hur vi kan utveckla vår affärsmodell och vårt kunderbjudande, säger Eva Moen, CEO på Resia Travel Group.

Nyckelord

Kontakter

Ingela SchönningChief Brand Officer & Head of Sustainability Resia Travel Group

Ansvarig för varumärke, hållbarhet och extern kommunikation inom Resia Travel Group. Kontakta mig när det gäller koncernfrågor, kriskommunikation och hållbarhet.

+ 46 761 10 97 36ingela.schonning@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia Travel Group
Resia Travel Group
Box 1114
405 23 Göteborg

+46 31-63 60 00http://www.resiatravelgroup.se

Om Resia Travel Group
I koncernen Resia Travel Group AB ingår bolagen Resia AB, Bengt-Martins AB, Bengt-Martins Rejse Aps samt varumärkena Cruise Market, Box Office och Resfeber. Vi är det personliga reseföretaget som genom våra 400 resespecialister skapar energi och lust att fortsätta upptäcka. Vi brinner för utmaningen i att hitta den bästa resan för var och en av våra kunder, oavsett om det rör semesterresor eller förtagslösningar. En överraskande bra resa, ett mänskligare möte, en enklare bokning eller mer hållbara alternativ.

 

Resia Travel Groups hållbarhetsvision
Vi vill tillsammans med leverantörer, partners och resenärer verka för ett hållbart resande och bidra till turismens positiva effekter. Genom att erbjuda kompetens och reselösningar som möjliggör ett hållbart resande vill vi underlätta för våra kunder att göra aktiva och medvetna val. Genom ett värdebaserat förhållningssätt i allt vi gör vill vi skapa en hållbar grund för vårt agerande och vår affär.

 

Om Travelife
Resia Travel Group är certifierade enligt standarden Travelife. Certifieringen täcker alla aspekter av resebolaget, inklusive kontor, leverantörskedjan, destinationer och konsumenter. För en certifiering krävs en granskad och godkänd en rapport. Travelifes standard för researrangörer och resebyråer är fullt kompatibel med FN:s kriterier för Global Sustainable Tourism Criteria, och omfattar de teman som definieras i ISO 26000, ISO 14001 och EMAS.

Följ Resia Travel Group

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Resia Travel Group

Karin Liberg ny CIO på Resia Travel Group4.7.2019 07:30:00 CESTPressmeddelande

Resia Travel Group stärker upp ytterligare digitalt och rekryterar Karin Liberg som ny CIO. Karin har en gedigen erfarenhet av IT och affärsutveckling inom retail. Hon kommer nu till Resia Travel Group från Kapp-Ahl, där hon sedan 2005 har bidragit till företagets digitala transformation i flera olika roller, senast som Head of Business Office. Karin tar plats i Resia Travel Groups koncernledning och kommer att spela en viktig roll i Resias pågående förflyttning mot positionen som digital resebyrå med personlig service.

Resia stärker semesteraffären - Rekryterar Mikael Nyhlén som ny E-commerce & CRM Manager22.1.2019 07:30:00 CETPressmeddelande

Resia stärker sin semesteraffär genom Mikael Nyhlén som ny E-commerce & CRM Manager för affärsområdet. Med sin långa erfarenhet inom e-handel och retail kommer Mikael spela en viktig roll i Resias pågående förflyttning mot positionen som digital resebyrå med personlig service. Mikael har det senaste decenniet arbetat i ledande roller inom Ellos, NetOnNet och Best of Brands. Mikael är en av flera rekryteringar på kort tid inom Resias satsning framåt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum