Resia AB

Resia uppmuntrar göteborgare till strandstädning

Dela

I ett ytterligare steg för att visa att hållbarhetsfrågan står i fokus hos Resia väljer nu företaget att ta ett aktiv grepp och ger sig den 4 maj ut på stränderna i göteborgsregionen för att samla skräp. Med sig har de äventyraren och hållbarhetsambassadören Annelie Pompe och ett gäng svenskar som vill förena nytta med nöje.

- Hållbarhet är en integrerad del av vår verksamhet, och vi jobbar aktivt för att tillsammans med våra leverantörer, partners och kunder verka för ett hållbart resande. En viktig del i arbetet är att inspirera och sprida kunskap om hur vi alla kan bidra genom medvetna val, stora som små. Att ta en stund på sin semester och städa en strand är något vi alla kan göra för att minska plasten i haven. Det vill vi inspirera till på lördag, säger Ingela Schönning, Chief Brand Officer & Head of Sustainability på Resia.

Nordiska kusträddardagen 4 maj

Initiativet till städdagen den 4 maj togs efter att Resia uppmärksammat Håll Sverige Rent´s viktiga arbete med den Nordiska kusträddardagen, där fokus ligger på att städa vår kust från plast och annat som inte ska finnas där. Detta med en förhoppning om att fler företag följer efter till nästa år.

Enligt en undersökning som Håll Sverige Rent gjort tillsammans med Novus svarar fler än nio av tio svenskar att de tycker det är viktigt att minska nedskräpningen. Åtta av tio uppger också att de har stor kunskap om de negativa effekterna – och i topp hamnar oron för plasten i haven.Lördagen den 4 maj arrangeras för tredje året i rad Nordiska kusträddardagen för att uppmärksamma problemet med marin nedskräpning. Målet är att locka så många som möjligt att plocka skräp på sin närmaste strand. I fjol deltog 180 000 personer i hela Norden, bland dem 37 000 i Sverige.

Varje timme spolas skräp motsvarande fem fulla badkar i land bara på den svenska Bohuskusten. Man hittar i dag plast i havet som kan dateras till 60-talet. Det vanligaste skräpet i havet består av plast och kommer från förpackningar som enskilda konsumenter har använt, ofta bara några minuter. Fortsätter vi som nu beräknas det år 2050 finnas mer plast än fisk i haven.

Under den Nordiska kusträddardagen 2019 arrangeras aktioner i sju nordiska länder. Bara i Sverige är redan 104 publika skräpplockarevent planerade.

– Plasten i havet är något som människor upplever som ett enormt problem. Redan nu har 47 500 svenskar anmält att de kommer att plocka skräp i kampanjen och vi hoppas på rekorduppslutning, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Annelie Pompe – världsmästare med stort engagemang

Annelie Pompe har varit omtyckt och känd bland många svenskar sedan flera år tillbaka. Känd hos gemene man blev hon dock främst när hon i vår medverkade i det omtyckta programmet Mästarnas Mästare. Annelie är en ödmjuk människa med stor kunskap om naturen och framför allt havet. Som världsmästare i fridykning och med bedriften att ha bestigit många av världens högsta berg är hon en sann förebild för såväl unga som gamla.

– Att plocka skräp längs stränderna är ett fantastiskt handfast sätt att rädda våra hav. Alla andra hot mot havet är inte lika synliga som just plast och skräp, och detta är ju saker som vi kan förhindra genom att se till att de inte hamnar där alls från början. Att städa våra kuster är ett fint sätt att tacka havet för de fina upplevelser vi har där, säger Annelie Pompe, äventyrare och hållbarhetsambassadör.

 – Att få jobba med Annelie Pompe är en ära. Hon var en av få svenska profiler som tidigt kommunicerade hur hon tänker kring hållbarhet och resor. Vi har alla en massa att lära av Annelie som förutom att hon bor på en husbåt även använder solglasögon, badkläder och smycken gjorda av skräp från havet. Att nu ta steget att aktivt vara med och påverka tillsammans med Annelie känns väldigt kul. Många av de som kommer tar även med sina barn. Att kunna påverka genom många generationer känns oerhört viktigt, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Mer information om Resias hållbarhetsarbete:  https://www.resia.se/hallbart-resande

Läs mer om strandstädardagen på Resias Facebooksida.

Resias hållbarhetsvision
Vi vill tillsammans med leverantörer, partners och resenärer verka för ett hållbart resande och bidra till turismens positiva effekter. Genom att erbjuda kompetens och reselösningar som möjliggör ett hållbart resande vill vi underlätta för våra kunder att göra aktiva och medvetna val. Med ett värdebaserat förhållningssätt i allt vi gör vill vi skapa en hållbar grund för vårt agerande och vår affär.

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Saturday satori – trenden som ger dig ett mer balanserat liv25.9.2018 06:30:00 CESTPressmeddelande

Satori är ett begrepp inom zenbuddismen och är det japanska ordet för upplysning vilket är nära besläktat med ordet för insikt. Det beskriver ett tillstånd när man är nöjd och där man slutat jaga efter status och materiella ting. Istället fokuserar man på sådant som kan ge balans och njutning. Den här trenden passar därför perfekt med resor - oavsett om det är en resa där man förflyttar sig rent fysiskt eller en inre resa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum