Resmålen som är mest populära inför vinterns semestrar

Kommande jul- och nyårshelger är sista året på länge som de röda dagarna infaller mycket fördelaktigt för arbetstagare. Endast fem dagars semesteruttag ger 17 dagars sammanhängande ledighet. Många resenärer passar då på att resa utomlands – gärna på en upplevelserik långresa. Thailand är svenskarnas absolut mest populära semesterland i vinter, enligt ny statistik från Ticket.

Många svenskar gör verklighet av drömmen att fira jul och nyår med sand mellan tårna och redan nu bokas det resor inför julens ledigheter. Bangkok är det klart mest populära resmålet, med nästan dubbelt så många resebokningar som tvåan Gran Canaria.

- Thailand har länge varit ett enormt populärt semesterland under vinterhalvåret. Bangkok ökar bokningarna rejält mot i fjol, och är en spännande plats att börja sin Thailandsresa på, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Inför årets jul- och nyårsresor ökar resebokningarna till hela Thailand med drygt 9 procent, medan Bangkok ökar med drygt 22 procent. Gran Canaria, som många gånger varit svenskarnas i särklass mest populära resmål under vintern, minskar istället bokningarna med knappt 15 procent – men behåller dock stadigt sin andraplats på topplistan. Spanien som semesterland minskar med 8 procent mot förra året. Populära Teneriffa går dock mot strömmen och ökar istället resebokningarna med några procent.

- Teneriffa är en otroligt vacker och spännande ö att besöka, med mycket att se och utforska för alla typer av resenärer. Landskapet är kargt och skiftande, och det finns fantastiska vandringsleder för alla som vill kombinera avslappning med lite fysisk aktivitet, säger Katarina Daniels.

Även Miami och Mexiko är populära resmål i vinter, och intar placeringarna precis efter Thailand och Kanarieöarna på topplistan. En nykomling på årets topp 10 är däremot Kap Verde – den solsäkra ögruppen utanför Afrikas västkust lockar många resenärer som redan varit på Kanarieöarna och vill pröva något nytt.

Mest populära resmål i vinter

1. Bangkok (1)
  2. Gran Canaria (2)
  3. Phuket (3)