Resia AB

Resmålen svenskarna googlar på i sommar

Dela

Trots en rekordvarm sommar och fotbollsframgångar googlas det en hel del på resor utomlands. Några resmål är självklara, andra heta uppstickare. Det blir intressant att se om uppstickarna även kommer som nykomlingar på bokningslistorna efter sommaren.

– Att värmen och fotbolls-VM håller många svenskar hemma är ingen nyhet, men att vi ändå drömmer och söker information om resmål på Google är glädjande för oss i resebranschen. De flesta reserelaterade sökningarna på topp 10 är inte särskilt överraskande, men bland de sökord som trendar finns det en hel del spännande nykomlingar att titta närmare på, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Grekland toppar sökningarna

Precis som i bokningstoppen är det Grekland som dominerar. Med barnvänliga öar som Rhodos och Kreta, romantikens magiska ö Santorini och ett fastland som är trendigare än någonsin är det kanske inte så konstigt. Dessutom är det många svenskar som väljer att båtluffa bland landets alla öar.

All inclusive och pass populära sökningar

Att googla på all inclusive är vanligt. Så vanligt att sökordet hamnar på en andraplats bland svenskarnas sökningar. All inclusive är och har alltid varit ett omdiskuterat ämne om det finns många svenskar som har åsikter om varför man inte bör åka på en sådan semester. Hur som helst så är det mycket populärt och svenskarna är nyfikna. Detta återspeglas även i charterbokningarna där all inclusive bokas och efterfrågas i hög grad, framför allt bland barnfamiljerna.

Att sökningarna på pass är så många beror framför allt på alla skriverier i media om hur långa väntetider det är för att fixa pass. Detta har stressat många svenskar och de har därför googlat på information kring ämnet. Köerna verkar dock ha lugnat ner sig en aning.

Spännande uppstickare bland sökorden som trendar

Reserelaterade sökord som trendat under de senaste 30 dagarna består av en hel del överraskningar och intressanta resmål. Även här toppar Grekland med den vackra ön Zakynthos, men från andraplats och nedåt finner man resmål som Beirut, Estland och Libanon. Platser som inte på något sätt är nya, men som den stora massan inte riktigt upptäckt ännu. Är det kanske dessa resmål vi kommer se på bokningslistornas topplistor framöver?

– Superkul att se nya resmål på topplistorna. Det speglar det resultat vi fick fram i SIFO-undersökningen inför 2018, där svenskarna menade att det är viktigt att upptäcka nya platser och kulturer för att få med sig nya upplevelser och minnen hem. Tidigare prioriterade många svenskar rena sol- och baddestinationer för att i dag gärna välja resmål som har lite mer att erbjuda. Mitt personliga tips för nya upplevelser är den fantastiska staden Tel Aviv som jag förälskade mig i tidigare i år, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

 

*De här reserelaterade orden googlar svenskarna mest:

1. Grekland
2. All inclusive
3. Turkiet
4. Kroatien
5. Pass
6. Italien
7. Thailand
8. Cypern
9. Mallorca
10. Sicilien

 

*Och de här sökorden trendar/är på väg uppåt:

1. Zakynthos
2. Beirut
3. Side, Turkiet
4. Dominikanska republiken
5. Alicante
6. Antalya, Turkiet
7. Estland
8. Alanya, Turkiet
9. Libanon
10. Mykonos

*Listorna är baserade på uppgifter från Google Trends. Sökningen är gjord på reserelaterade ord som svenskarna sökt på de senaste 30 dagarna. Uppgifterna togs fram 6 juli 2018.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Saturday satori – trenden som ger dig ett mer balanserat liv25.9.2018 06:30Pressmeddelande

Satori är ett begrepp inom zenbuddismen och är det japanska ordet för upplysning vilket är nära besläktat med ordet för insikt. Det beskriver ett tillstånd när man är nöjd och där man slutat jaga efter status och materiella ting. Istället fokuserar man på sådant som kan ge balans och njutning. Den här trenden passar därför perfekt med resor - oavsett om det är en resa där man förflyttar sig rent fysiskt eller en inre resa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum