Clarion Hotel PostClarion Hotel Post

Restaurang VRÅ öppnar ny vrå

Efter lång väntan öppnar äntligen dörrarna för nyrenoverade restaurang VRÅ på Clarion Hotel Post i Göteborg. Restaurangen som har flyttat upp en våning har genomgått en totalrenovering. Med ny inredning samt närproducerad och spårbar meny välkomnar kockprofilen och operativa chefen Sofia B Olsson in till en unik japansk värld mitt i centrala Göteborg.

Sofia B Olsson, Operations Manager på VRÅ

Med ett stort fokus på hållbarhet har VRÅ alltid varit en restaurang som legat i framkant. Med det nya konceptet vill Sofia B Olsson höja ribban ytterligare och göra restaurangen hållbar i alla led, från närproducerade råvaror till en hållbar miljö för såväl gäster som medarbetare. På menyn är det säsongen som står i fokus och avgör vad som serveras. Ingredienserna kommer att vara närproducerade, där inspiration och tillagningsmetoder kommer från Japan.

– Jag vill bevisa att det går att driva en restaurang där gäster, personal och miljön är välmående. Där vi väljer att följa naturen istället för att tämja den. Säsongen får avgöra vad som kommer in genom köksingången och vad som serveras på kvällen.Tänk dig att du har en fot på västkusten och en i Japan. Ungefär så ska du känna när du kliver in i restaurangen, som att miljön är bekant men lite spännande på en och samma gång, Säger Sofia B Olsson, Operativ Chef för VRÅ.

På VRÅ är hållbarhet, med fokus på spårbarhet, en avgörande ingrediens. Fisk och skaldjur som serveras kommer från säkra, vilda bestånd på västkusten. Grönsakerna kommer från hotellets egen takodling och från ekologiska lantbruk i Västergötland. Köttet köps av uppfödare som låter djuren leva så naturligt som möjligt.

Med sitt unika koncept har restaurangen även fått en ny inredning och kan erbjuda sina gäster 90 sittplatser med allt ifrån japanska sittplatser, så kallad Horigotatsu till långbord, chambre separée samt drop-in platser. VRÅ kan även stoltsera med att de kommer att ha Göteborgs största Sake bar.

– Clarion Hotel Post är så mycket mer än ett hotell, hela vårt hus är en upplevelse och en destination i sig. Genom VRÅs nyöppning fyller vi vår underbara posthall med ännu fler magiska restaurangupplevelser. Det här blir riktigt bra!, Säger Sara Lake, Hotelldirektör på Clarion Hotel Post

I samband med nyöppningen lämnar restaurangens Sofia B Olsson över titeln som kökschef till Rebecca Olsson, som varit sous chef på VRÅ i många år. Sofia tar sig an det övergripande ansvaret som operativ chef. Restaurangen kommer från och med nu att ingå i restaurangfamiljen By Marcus Samuelsson™ som är ett samägt bolag mellan Clarion Hotel och Marcus Samuelsson Group.

Fakta om VRÅ

Meny: Japan/Svenskt med fokus på fisk, skaldjur och grönsaker. Det finns även kötträtter. All mat är ekologisk och närproducerad.

Vin-och Sakebar med över 40 sorters Sake.

Inredning: Restaurangen är designad av arkitektfirman Semrén & Månsson som även ligger bakom inredningen på Clarion Hotel Post. Inredningen kommer från lokala producenter med marmor från Bohuslän och återvunnet glas från Orrefors. Porslinet är framtaget av Sofia B Olsson i samarbete med Västergården keramik.

Sofia B Olsson, Operations Manager på VRÅ
Mat VRÅ
Mat VRÅ
Inredningsdetalj: Återvunnet glas från Orrefors.

Hotellet erbjuder ett brett utbud av gastronomiska upplevelser med restaurang Norda där Göteborg möter New York och restaurang VRÅ, där västkusten möter Japan.