Restaurang vRÅ utökar sin expertis på sake

Bra blir ännu bättre. vRÅs dryckesansvarig Johanna Ahl har i dagarna tagit sommelierexamen. Med ett brinnande intresse för mat och dryck har Johanna nu en gedigen kunskap inom ämnet och den största passionen kommer givetvis från Japan.

Med över 30 olika sorter erbjuder vRÅ ett stort utbud av den japanska drycken sake. Beståndsdelen i sake är till största del ris och tillhör idag en av de mest avancerade bryggningsprocesserna, vilket gör den till en helt egen dryckeskategori. Sake serveras bäst kyld och kan ackompanjeras med såväl japansk som västerländsk mat.

• Det finns otroligt mycket historia kring sakekulturen och dryckerna är väldigt välgjorda. Utbudet är brett och det finns fem olika grundtyper, berättar Johanna.

Intresset för sake har på senare år växt och idag återfinns drycken på finkrogar men också på små “hål-i-väggen”-sushibarer. På restaurang vRÅ finns ett stort utbud och ett genuint intresse. Om Johanna får bestämma blir nästa steg att gå WSET level 3 Award in Sake. Kursen anordnas av Vinkällan Sverige tillsammans med Åke Nordgren, VD för Akebono som är Sveriges största importföretag för japansk dryck och en av Europas främsta experter inom området. Följaktligen innebär kursen unik kunskap och gör vRÅ till en av de främsta restaurangerna i landet gällande japansk sake.

vRÅ arbetar med en klar hållbarhetsprofil, vilket även genomsyrar deras dryckessortiment. På menyn finner du både ekologiska men också biodynamiska alternativ utan onödiga tillsatser. Av uppenbarliga skäl är det svårt att erbjuda närproducerade viner och sake men hos de alkoholfria alternativen finns såväl närproducerad äppelmust som råsaft på havtorn. Utöver ett stort ekologiskt utbud vill restaurangen även främja starka kvinnor inom branschen. Johanna väljer gärna att arbeta med kvinnliga vinmakare och gillar att de blir allt fler i det annars relativt mansdominerade yrket.

På vRÅ möts Sverige och Japan där man lyckats kombinera det bästa av två världar. Med svenska ingredienser tillsammans med japanska smaker och tekniker skapas unika mat och dryckesupplevelser med finkänslig finess. För att smaka på sake och dessutom få höra kunskapen bakom rekommenderas ett besök på restaurang vRÅ.

För att boka bord på vRÅ besök www.restaurangvra.se