Restaurangkedjorna som ställer högre krav på kycklingindustrin

När Djurens Rätt släpper sin fjärde företagsrapport granskas tolv av Sveriges största restaurangkedjors arbete med kycklingvälfärd. Rapporten visar att majoriteten av kedjorna ställer högre krav på kycklingindustrin, detta genom att arbeta med välfärdskriterierna i European Chicken Commitment (ECC).

I Djurens Rätts nya rapport granskas svenska restaurangkedjors arbete med kycklingvälfärd.

I Djurens Rätts nya rapport “Restaurangerna som ställer högre krav” granskas tolv av Sveriges största restaurangkedjor. Av dessa väljer hela åtta av kedjorna att ställa högre krav för kycklingarna. Pinchos, O’Learys, Grekiska Grill & Bar, Harrys, John Scott’s, Linnea & Basilika, The Bishops Arms och Texas Longhorn har alla valt att säga nej till turbokycklingar och ja till att fler kycklingar får vistas utomhus. Detta genom att börja arbeta med ECC, vilket över 300 andra företag i Europa också gör.

– Att jobba med 100 % svenskt kött är inte tillräckligt för oss. Djurvälfärd är också en viktig fråga för oss och det är därför vi väljer att ställa högre krav för kycklingarna genom att jobba med ECC, säger Tommy Wright, inköpschef på Texas Longhorn.

Det senaste året har kantats av nyhetsrapporteringar som visar hur ohållbar den konventionella kycklingproduktionen är. Skandalerna på svenska kycklingslakterier har avlöst varandra och i slutet av 2021 gav Världsnaturfondens Köttguide rött ljus till konventionell svensk kyckling. Ett sätt för företag att ta mer ansvar och vara en del i ledet att påverka kycklingindustrin är genom att ställa högre krav vid inköp av kycklingkött. Därför gläds Djurens Rätt åt att allt fler företag lyssnar på sina konsumenter genom att inleda arbetet med kriterierna i ECC:

– Det är oerhört glädjande att allt fler företag väljer att ställa högre krav på kycklingindustrin! När det kommer löpande rapporter om missförhållanden i de svenska kycklingfabrikerna är det av högsta vikt att företag sätter ner foten och väljer att arbeta för en förbättrad djurvälfärd, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

De restaurangkedjor som hamnar i botten i den nya företagsrapporten, eftersom de inte ställer högre krav på kycklingindustrin, är Pitcher’s, Pong, Rosegarden och Taco Bar.

Om European Chicken Commitment

Det är ett antal välfärdskriterier som tagits fram av Djurens Rätt och ett 30-tal andra ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa. Kriterierna baseras på den senaste forskningen om djurvälfärd och ska öka kycklingarnas välmående, bland annat genom att inte använda snabbväxande raser (turbokycklingar) och att kycklingarna ska ha större yta att röra sig på.

Läs rapporten här.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Djurens Rätt polisanmäler olaglig försöksdjursverksamhet i Västra Götaland25.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt har lämnat in en polisanmälan mot en företagare i Västra Götaland gällande brott mot djurskyddslagen. Anmälan omfattar dels olaglig uppfödning av försöksdjur, dels att företaget håller kaniner i för små burar. Handlingarna Djurens Rätt tagit del av från myndigheter visar att företaget i många år fått anmärkningar om brister utan att dessa åtgärdats och att företaget fortsatt att föda upp försöksdjur trots att deras tillstånd för försöksdjursverksamhet dragits in av Jordbruksverket.