RESTAURANGSKOLAN BOTAR KURRANDE MAGAR

Volontärerna har hyllats som ”Hjältarna bakom kulisserna” men nu ska vi rikta rampljuset mot de som är en räddare i nöden för hungriga och energilåga volontärer – Åre Restaurangskola!

Med färgglada sallader, värmande husmanskost och vegetariska grytor har Åre Restaurangskola mättat många kurrande magar och återgivit energi till trötta volontärer under världscupveckan. När man kliver in genom volontärcentrets dörrar möts man av ljuvliga dofter och stora leenden från Restaurangskolans representanter vilket genast får en att känna sig välkommen och omhändertagen. Maten som serverats under veckan har haft ett genomgående tema: Riktigt god mat med traditionella såväl som nytänkande smakkombinationer.

Samuel går första året på Åre Restaurangskola och är en av de elever som är på plats i Volontärcentret och serverar mat till hungriga volontärer.

– Det är riktigt kul att få vara med på event som detta, man får en helhet i arbetet och det är kul att få testa på hur det går till i verkligheten utanför skolköket och lärarnas direktiv. Man får ta ansvar och inblick i arbetslivet. säger han.

De är totalt 37 elever i årskurserna 1–3 på Restaurangskolan och alla elever har, på ett eller annat sätt, varit delaktiga i arbetet med arrangemanget. Vanligtvis är de cirka tre kockar som lagar maten i Restaurangskolans lokaler som sedan transporteras och levereras till Volontärcentret och VIP-avdelningen, där eleverna hjälper till att servera och att underhålla serveringen. Dagarnas längd kan variera och Samuel beskriver sin dag:

– Jag börjar klockan åtta i restaurangköket och hjälper till att preppa maten, sedan sköter vi logistiken med att transportera maten till de olika platserna för att sedan servera mat till volontärerna. Det är varierande dagar då vi ibland jobbar kväll och på helger vilket jag tycker är kul.

Samuel tycker om att jobba mot event och vill senare driva sin egen restaurang att ha som utgångspunkt för att även kunna erbjuda tjänster till olika evenemang.

Thomas Xanazzi, restaurangkonsult för Audi FIS Ski World Cup 2018, understryker vikten av att eleverna får vara med på evenemang som detta.

– Det är jättebra för eleverna att få denna inblick i arbetlivet och få chansen att testa på olika former av arbetet inom restaurangbranschen.

Bengt Mårtensson, Food & Beverage Manager för Åre 2019, är mycket positiv till samarbetet med Restaurangskolan.

– Det har fungerat jättebra. Eleverna är mycket professionella och gästerna verkar mycket nöjda. Vi har valt att samarbeta med Restaurangskolan då vi ser många fördelar med de tillgångar Restaurangskolan har att erbjuda med till exempel kök och personal som redan finns på plats. Det bidrar även till möjligheter för eleverna att få inblick och testa hur det är att jobba med skarpa uppdrag, säger han.

Med god mat och stora leenden har Restaurangskolan förgyllt såväl volontärers som VIP-gästers dagar med värmande energi och det tackar vi allra hjärtligast för!

Läs mer om världscupfinalveckan på vår hemsida och håll koll på allt som händer inför världsmästerskapen i Åre 2019 genom att ladda ner vår app från Google Play eller App Store.

VM-köket i Åre ska mätta både skidstjärnor, kungar och kameramän22.10.2018 10:21Nyheter

Under alpina VM i Åre kommer det krävas bra mat för många, för att hålla alla som arbetar med evenemanget igång under långa dagar på fjället. På arenan kommer därför att byggas upp ett fullskaligt restaurangkök, i en lokal som normalt är gym för den svenska skideliten. Ett team på 100 personer kommer att laga mat till både kungligheter, sponsorer, parkeringsvakter och journalister, totalt ungefär 54 000 måltider under tre veckor.