Restips: Europas bästa julmarknader

Inför julen slår Europas vackra julmarknader upp, och många svenskar visar intresse för att besöka en julmarknad. För att snabbt komma i rätt stämning inför annalkande firande rekommenderas ett besök till Lübeck, Berlin, London, Wien, Köpenhamn – eller kanske titta österut mot prisvärda, mysiga Tallinn.

- Det är roligt att se att Europas julmarknader intresserar alla typer av svenska resenärer. Få saker är så mysiga och stämningsfulla som att strosa runt på ett juldekorerat torg fullt av stånd med vackra hantverk, kanske med en kopp glühwein i handen. säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket. – Dessutom är det ett skönt sätt att få en del av julklapparna avklarade!

För att besöka någon mysig julmarknad behöver du inte resa långt – de flesta mest kända marknaderna ligger i norra eller mellersta Europa. En av de mest ansedda julmarknaderna är den i Tallinn, med start den 15 november, som också är en av de äldsta julmarknaderna i Europa. Den allra äldsta julmarknaden finns dock i franska Strasbourg, som pågår från den 22 november fram till årsskiftet. Eftersom Strasbourg ligger nära den tyska gränsen fylls denna gamla traditionella julmarknad av både franska och tyska inslag, och det är lätt att hitta ätbara minnen att ta med hem.

En annan av de riktigt gamla julmarknaderna i Europa är Tysklands mest klassiska – julmarknaden i Lübeck. Här ligger fokus både på vackra konsthantverk, men också en sagovärld inspirerad av Bröderna Grimms sagor. Lübecks status som marsipanens huvudstad gör att du varken behöver gå hungrig när du besöker julbodarna, eller resa hem tomhänt.

Europas julmarknader 2019 (ett urval)

• Basel: 28 november – 23 december
  • Berlin: har många olika julmarknader, men de flesta öppnar den 25 november och håller öppet fram till mellandagarna
  • Bologna: slutet av november – början av januari
  • Bryssel: 29 november – 5 december
  • Budapest: 23 november – 1 januari
  • Colmar: 22 november – 29 december
  • Galway: 22 november – 22 december
  • Hamburg: 26 november – 30 december
  • Krakow: 29 november – 26 december
  • Köpenhamn: 16 november – 5 januari
  • London: 21 november – 5 januari
  • Lübeck: 25 november – 30 december
  • Paris: flera marknader, öppnar i början av december
  • Poznan: 16 november – 21 december
  • Prag: 30 november – 6 januari
  • Riga: 30 november – 7 januari
  • Strasbourg: 22 november – 30 december
  • Tallinn: 15 november – 7 januari
  • Vilnius: 30 november – 7 januari
  • Warszawa: 22 november – 6 januari
  • Wien: flera marknader, från den 16 november – mellandagarna/början av januari

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.