Retail Awards: här är handelns vinnare 2019
Charlotte Nordén, vd Cellbes, tog emot ett av kvällens första priser. Hon utsågs till Årets ledare och i juryns motivering lyfts bland annat fram att Charlotte Nordén med gedigen erfarenhet, mycket hjärta och tilltro till den egna individen leder verksamheten framåt.
I kategorin Årets lojalitetsprogram tog Akademibokhandeln emot priset för sin kundklubb Akademibokhandelns vänner. Priset för Årets tillväxtföretag gick till Steamery som säljer klädvårdsprodukter. Sedan företaget startade 2014 har försäljningen fördubblats – år efter år.
Emelie Rommerdahl som jobbar på The Body Shop på Drottninggatan i Stockholm, fick ta emot ett av de mest prestigefyllda priserna som Årets butikssäljare. Bland annat för att hon har förmågan att vara lyhörd för kundens behov och föreslå produkter som passar just den person som hon har framför sig.
I kategorin Årets logistiksatsning, kammades priset hem av Kicks som visar att en traditionell butikskedja kan närma sig e-handeln med innovativa lösningar på logistikområdet. Till Årets hållbara retailföretag utsågs Naturkompaniet, som satsar på sunda affärer på alla plan och hållbara produkter i tidlös design. Hemtex tog emot priset som Årets arbetsgivare, bland annat för sin satsning på utbildning, något som har givit det bästa resultatet någonsin i medarbetarundersökningar.
Retail Awards arrangeras även i år av branschtidningen Market tillsammans med Svensk Handel som under lång tid arbetat för att lyfta fram framgångsexempel inom detaljhandeln.
– Handeln befinner sig mitt i en stor omställning, det är väldigt påtagligt. Att mitt i det kunna lyfta fram vinnare från olika delar av handeln, goda exempel, känns otroligt kul, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.
Hon pekar på idrotten och till exempel den alpina skidåkningen där Ingemar Stenmark, Pernilla Wiberg och Anja Pärsson banat väg för en yngre generation.
– Vi behöver lysande stjärnor även inom handeln.
Tretton priser delas ut, där varje kategori har en egen jurygrupp på fem namnkunniga personer som först utser tre finalister och slutligen en vinnare.
Nära 600 festdeltagare hade samlats på Stockholm Waterfront för att hylla vinnarna. Kvällens konferencier var Anders Lundin som tillsammans med Rosa Kvartetten bjöd på en fartfylld och engagerande prisutdelning. Galan avslutades i riktig feststämning, bland annat tack vare partybandet Smalare än Thord.
– Det var även i år fullsatt i festsalen. Dessutom har det kommit in rekordmånga bidrag i år. Det är glädjande att Retail Awards verkligen har satt sig som ett kvalitetspris för handeln, något som bland annat märks på den uppmärksamhet som finalister och vinnare får, säger Thomas Karlsson, redaktör på Market och projektledare för Retail Awards.
Vinnare Retail Awards 2019:
Årets tillväxtföretag: Steamery
Årets butikskedja: Willys
Årets butikskoncept: Nordiska galleriet
Årets arbetsgivare: Hemtex
Årets butikssäljare: Emelie Rommedahl, The Body Shop Stockholm
Årets e-handel: Ideal of Sweden
Årets hållbara butik/butikskedja: Naturkompaniet
Årets logistiksatsning: Kicks
Årets kundklubb: Akademibokhandelns vänner
Årets omniupplevelse: H&M
Årets butik: Aim´n Concept Store
Årets ledare: Charlotte Nordén, vd Cellbes
Mer om finalisterna, jurygrupperna, vinnarna och jurygruppernas motiveringar finns att läsa på www.retailawards.se, där också bilder kommer att läggas upp under tisdagen.
Nyckelord
Kontakter
Thomas Karlsson, projektledare Retail Awards och redaktör Market: thomas.karlsson@hakonmedia.se, 070-5694316
Hans TjernströmPresschef
Hans Tjernström är presschef på Svensk Handel.
Länkar
Om
Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och branschtidningen Market för att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln. Vinnarna i de tretton kategorierna utses av namnkunniga jurygrupper och presenteras på Retail Awards-galan.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Påskfirandet omsätter nära nio miljarder kronor inom handeln27.3.2024 11:14:24 CET | Pressmeddelande
Påsken är handelns näst viktigaste högtid, och det är främst mat och konfektyr som säljs i stora mängder. Svensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.
Handelsföretag med ett aktivt hållbarhetsarbete har stora konkurrensfördelar26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
7 av 10 konsumenter anger att det är viktigt att företagen de handlar från bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete. Lever företagen inte upp till förväntningarna tvekar dessutom många konsumenter inte på att välja en konkurrent i stället. Detta, och mycket mer, visar Svensk Handels Hållbarhetsundersökning.
Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”25.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Lägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare. Trots detta är optimismen fortsatt låg ur ett historiskt perspektiv. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad.
Kraftig ökning av antal e-handlande konsumenter i februari19.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för februari månad skattar e-handelns omsättning till 11,4 miljarder kronor. Det är en ökning med 14 procent jämfört med februari 2023.
Handelns hyror har ökat med över 20 procent på tre år på grund av indexering.14.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Butikerna i sällanköpsvaruhandeln kan komma att betala 4 miljarder kronor i hyresökningar enbart på grund av KPI-indexeringen från 2022 till 2024. Trots att inflationstakten sjunker blir dessa höjningar beständiga. Detta visar nya siffror från Svensk Handel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum