Retail Awards: här är handelns vinnare 2019

I går kväll utsågs handelns vinnare vid den stora handelsgalan Retail Awards på Stockholm Waterfront. Till Årets butikskedja utsågs Willys och livsstilsbutiken Aim´n Concept Store blev Årets butik. Ideal of Sweden vann i kategorin Årets e-handel. Ett nytt pris för året är Årets globala satsning, och det kammades hem av Happy Socks. Totalt delades priser i tretton kategorier ut.

Charlotte Nordén, vd Cellbes, tog emot ett av kvällens första priser. Hon utsågs till Årets ledare och i juryns motivering lyfts bland annat fram att Charlotte Nordén med gedigen erfarenhet, mycket hjärta och tilltro till den egna individen leder verksamheten framåt.

I kategorin Årets lojalitetsprogram tog Akademibokhandeln emot priset för sin kundklubb Akademibokhandelns vänner. Priset för Årets tillväxtföretag gick till Steamery som säljer klädvårdsprodukter. Sedan företaget startade 2014 har försäljningen fördubblats – år efter år.

Emelie Rommerdahl som jobbar på The Body Shop på Drottninggatan i Stockholm, fick ta emot ett av de mest prestigefyllda priserna som Årets butikssäljare. Bland annat för att hon har förmågan att vara lyhörd för kundens behov och föreslå produkter som passar just den person som hon har framför sig.

I kategorin Årets logistiksatsning, kammades priset hem av Kicks som visar att en traditionell butikskedja kan närma sig e-handeln med innovativa lösningar på logistikområdet. Till Årets hållbara retailföretag utsågs Naturkompaniet, som satsar på sunda affärer på alla plan och hållbara produkter i tidlös design. Hemtex tog emot priset som Årets arbetsgivare, bland annat för sin satsning på utbildning, något som har givit det bästa resultatet någonsin i medarbetarundersökningar.

Retail Awards arrangeras även i år av branschtidningen Market tillsammans med Svensk Handel som under lång tid arbetat för att lyfta fram framgångsexempel inom detaljhandeln.

– Handeln befinner sig mitt i en stor omställning, det är väldigt påtagligt. Att mitt i det kunna lyfta fram vinnare från olika delar av handeln, goda exempel, känns otroligt kul, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.

Hon pekar på idrotten och till exempel den alpina skidåkningen där Ingemar Stenmark, Pernilla Wiberg och Anja Pärsson banat väg för en yngre generation.

– Vi behöver lysande stjärnor även inom handeln.

Tretton priser delas ut, där varje kategori har en egen jurygrupp på fem namnkunniga personer som först utser tre finalister och slutligen en vinnare.

Nära 600 festdeltagare hade samlats på Stockholm Waterfront för att hylla vinnarna. Kvällens konferencier var Anders Lundin som tillsammans med Rosa Kvartetten bjöd på en fartfylld och engagerande prisutdelning. Galan avslutades i riktig feststämning, bland annat tack vare partybandet Smalare än Thord.

– Det var även i år fullsatt i festsalen. Dessutom har det kommit in rekordmånga bidrag i år. Det är glädjande att Retail Awards verkligen har satt sig som ett kvalitetspris för handeln, något som bland annat märks på den uppmärksamhet som finalister och vinnare får, säger Thomas Karlsson, redaktör på Market och projektledare för Retail Awards.

Vinnare Retail Awards 2019:

Årets tillväxtföretag: Steamery

Årets butikskedja: Willys

Årets butikskoncept: Nordiska galleriet

Årets arbetsgivare: Hemtex

Årets butikssäljare: Emelie Rommedahl, The Body Shop Stockholm

Årets e-handel: Ideal of Sweden

Årets hållbara butik/butikskedja: Naturkompaniet

Årets logistiksatsning: Kicks

Årets kundklubb: Akademibokhandelns vänner

Årets omniupplevelse: H&M

Årets butik: Aim´n Concept Store

Årets ledare: Charlotte Nordén, vd Cellbes

Mer om finalisterna, jurygrupperna, vinnarna och jurygruppernas motiveringar finns att läsa på www.retailawards.se, där också bilder kommer att läggas upp under tisdagen.

Thomas Karlsson, projektledare Retail Awards och redaktör Market: thomas.karlsson@hakonmedia.se, 070-5694316

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och branschtidningen Market för att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln. Vinnarna i de tretton kategorierna utses av namnkunniga jurygrupper och presenteras på Retail Awards-galan.