Retriever

Retriever får tillgång till Facebook topic data genom samarbete med DataSift

Dela

Retriever kan nu erbjuda kunder i hela Skandinavien tillgång till världens intressantaste källa till konsumentbeteenden. I samarbete med DataSift kommer Retriever förse sina kunder med djupgående insikter i vad Facebooks 1,55 miljarder medlemmar delar och engagerar sig kring på den sociala plattformen.

- Vi ser fram emot att med Facebook topic data kunna ge våra kunder värdefulla insikter om delar av deras verksamhet, som exempelvis produkter, kampanjer, konkurrenter och branschfrågor i allmänhet. Integriteten för varje Facebook-medlem är skyddad och all data är anonymiserad, men ändå ger innehållet insikter tack vare att vi får fram demografisk data som kön, åldersgrupp och plats, säger Robert Söderling, VD på Retriever.

Facebook topic data är aggregerad innehållsdata om specifika aktiviteter, evenemang, varumärken, trender och ämnen som människor delar på Facebook. DataSift är för närvarande det enda företag som kan ge tillgång till Facebook topic data, som tidigare har varit begränsad.

- På DataSift är vårt mål att göra det möjligt för företag över hela världen att ta del av den rika mängd uppgifter som nu finns tillgänglig, och på så sätt kunna fatta välgrundade affärsbeslut genom de insikter som kan hämtas från denna data. Jag är glad att Retriever samarbetar med oss för att ge sina kunder i Skandinavien en större förståelse för sin publik på Facebook, på ett säkert sätt för användaren, säger Tim Barker, VD på DataSift.

Retriever samlar in och analyserar information från print och webb-baserade nyhetskällor, inklusive TV och radio. Detta ger en allmän bild av vad folk engagerar sig i, delar och tar del av via redaktionella medier. Sociala medier-data samlas också in från olika kanaler som Twitter, Instagram, bloggar och forum, bland många andra källor. Men när det kommer till insikter och perceptioner, hur engagemang ser ut demografiskt, har tillförlitlig data länge saknats. Detta gäller i synnerhet för Facebook, som under de senaste åren haft den mest kraftfulla och eftertraktade datan bland alla sociala medier. De möjligheter som Facebook topic data ger är mycket efterlängtad av marknadsförare och varumärken.

- Tillgång till vad folk delar och engagerar sig kring på Facebook har länge ansetts vara den heliga graalen. Så Facebook topic data ger Retriever en enorm möjlighet att kunna ge den inblick och insikter till kunder som vill ha en komplett bild av sin publik, säger Robert Söderling, VD på Retriever.

Nyckelord

Kontakter

Om

Retriever
Retriever
Birger Jarlsgatan 6B
114 34 Stockholm

08-546 121 00http://www.retriever.se

Om Retriever
Vi är Nordens ledande leverantör av mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation. Vi ger dig snabb tillgång till all relevant information från tidningar, magasin, radio, tv, web och sociala medier. Retriever ägs av TT och Norska NTB.

Följ Retriever

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Retriever

Partierna nästan knäpptysta efter valet29.9.2018 12:02Pressmeddelande

Den senaste månaden har riksdagsvalet och politiska utspel dominerat den svenska medierapporteringen. Sedan den 23 augusti i år har nära 84 000 artiklar publicerats om valet och riksdagspartierna. Två veckor efter valet har det mediala intresset till och med ökat något, jämfört med två veckor före valet. Men efter valnatten har det varit tyst från partiernas håll. I deras sociala kanaler har den egna aktiviteten sjunkit med över 90 procent.

Ny utvecklingschef på Retriever2.2.2018 13:41Pressmeddelande

Retriever har utsett Claes Lyth Walsø till utvecklingschef/CIO på Retriever Group. Han kommer ansvara för koncernens utvecklingsenhet, som består av flera avdelningar inom drift och utveckling. Walsø kommer även att utveckla Retrievers nuvarande lösningar och applikationer samt förbättra företagets innovationsprocesser. - Jag är väldigt glad över att få nya utmaningar i ett så spännande företag. Med den mängden data och insikter som Retriever besitter tror jag på många bra möjligheter framöver. Jag ser fram emot att vidareutveckla och skapa nya tjänster för våra kunder, säger Claes Lyth Walsø. Walsø kommer senast från Telenor Norge där han hade tjänsten som Head of CLM Data & Capabilities, och där han även haft andra tjänster i samma koncern. Han har två magisterexamina – en i kommunikationsteknik och en i ledarskap, och blev i fjol korad till en av årets ledarskapstalanger av E24. - Vi är väldigt nöjda med att Claes har valt att tacka ja till denna tjänst hos oss. Det är en nyckelposi

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum