Retriever köper sociala medie startupen RelationDesk

Medieanalysföretaget Retriever köper sociala medie succén RelationDesk och erbjuder i och med detta en komplett lösning för företag och organisationer som önskar arbeta integrerat med sin kommunikation.

-          Vi kompletterar varandras verksamheter och tillsammans kommer vi skapa ett kunderbjudande som kommer bli den nya branschstandarden, säger Robert Söderling, CEO för Retriever.

En leverantör för allt

RelationDesk har utvecklat marknadens starkaste erbjudande för hantering av kunddialoger och uppföljning i sociala kanaler. Det betyder att organisationer kan publicera inlägg, hantera dialogerna på ett strukturerat sätt och analysera insatserna, allt i en och samma tjänst.

-          Genom uppköpet av RelationDesk blir vi den enda aktören som kan erbjuda en komplett lösning för hantering av traditionella och sociala medier. Det är något som varit efterfrågat av våra kunder och kommer bli den nya branschstandarden, säger Robert Söderling.

-          Tillsammans med RelationDesk kommer våra kunder att ha en fullständig översikt vad som sägs om dem i alla kanaler, samtidigt som de kan delta i dialogen på sociala medier på ett strukturerat sätt, och analysera utfallet, tillägger han.

Start tillväxt

RelationDesk har haft en organisk tillväxt sedan 2012 och är idag ett lönsamt företag som har några av de största svenska bolagen i sin kundlista, exempelvis Swedbank och SAS.

-          Vi kommer fortsatta att driva RelationDesk som ett eget varumärke. Men med Retriever som ägare får vi mer muskler att driva på utveckling och innovation, berättar Fritjof Andersson, grundare och CEO på RelationDesk.

-          Tillsammans med Retriever kommer vi nu fullt ut att satsa på att etablera oss i alla de Nordiska länderna, där Retriever redan har en stark position, tillägger han.

Retriever, som ägs av TT Nyhetsbyrån samt Norska motsvarigheten NTB har haft en snabb tillväxt och är idag marknadsledande inom medieövervakning och analys i Norden. Retriever levererar även research tjänsterna Mediearkivet/Atekst såväl som bolagsinformationstjänster. De sista åren har bolaget haft ett starkt fokus på sociala medier, och har bland annat lanserat nya lösningar för bevakning av podcast såväl som arkivtjänster inom området.

-          Detta uppköp ligger i linje med vår strategi. Vi ska fortsatta stärka vår position gällande vår kärnverksamhet, samtidigt som vi har ett extra fokus på vårt sociala medie erbjudande och har skapat marknadens starkaste analyserbjudande för våra kunder, säger Robert Söderling.

-          Affären med RelationDesk är något som känns helt rätt. Vi har haft flera vägval kring vår sociala medie erbjudande, men med RelationDesk hittade vi en perfekt matchning. Deras starka plattform och kompetens inom området kombinerat med vår kompetens, plattform och organisation känns klockrent, tillägger han.

Fritjof Andersson, CEO RelationDesk: 0739 38 11 40/ fritjof@relationdesk.com

Blasieholmsgatan 4A