Retroaktiva löneökningar för offentligt anställda i Skåne

I dag har Vision, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona kommit överens om ett nytt kollektivavtal som omfattar nära 12 000 medlemmar som är anställda inom Region Skåne eller länets kommuner och kommunala bolag.

Det nya avtalet är utan centralt angivna lönenivåer, vilket innebär att löneökningarnas storlek avgörs i löneprocessen på arbetsplatsen. I Skåne län omfattar det nya avtalet nära 12 000 anställda som är medlemmar i Vision.

- Engagemang och ansvar ska löna sig. Det har varit ett tufft år för Visions medlemmar i länet, därför är det glädjande att vi nått en överenskommelse som ger många av dem retroaktiva löneökningar för deras arbetsinsatser under pandemin, säger Peter Nilsson, ordförande för Visions Malmöavdelning.

Avtalet gäller från den 1 april 2020 och fram till den 31 mars 2024. Avtalet gäller totalt cirka 184 000 medarbetare och inkluderar bland annat socialsekreterare samt handläggare, chefer och administratörer. Malmö stad är den kommun i länet som har flest antal medlemmar i Vision, de är cirka 2 300.

Läs mer här:

För ytterligare kommentarer kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24

Peter Nilsson, ordförande för Visions Malmöavdelning, tfn 072- 190 91 60

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Facken kritiska till minskade anslag för brottsförebyggande arbete6.11.2020 11:04:59 CETPressmeddelande

Vision, Unionen och Akademikerförbundet SSR är kritiska till att Stockholm Stad drar in på anslagen till brottförebyggande verksamheter som bedrivs i Järvaområdet, däribland Fryshuset i Husby. Fackföreningsrörelsen har kraftsamlat kring det brottsförebyggande arbetet för att vi vet att våra medlemmar är viktiga i arbetet. Nu förväntar vi oss att politiker på olika nivåer gör detsamma och ger våra medlemmar bättre förutsättningar att förebygga brott och stärka ungdomar.

Retroaktiva löneökningar för offentligt anställda i Östergötland4.11.2020 15:58:52 CETPressmeddelande

I dag har Vision, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona kommit överens om ett nytt kollektivavtal som omfattar över 4 600 medlemmar som är anställda inom Region Östergötland eller länets kommuner och kommunala bolag. Det nya avtalet är fyraårigt och gäller retroaktivt från och med den 1 april i år. - Visions medlemmar har tagit ansvar under en svår tid och det ska synas på lönen. För oss har det varit högsta prioritet att våra medlemmar inte ska förlora ekonomiskt på att avtalsförhandlingarna sköts upp i våras. Med detta avtal skapas förutsättningar för att premiera medlemmarnas arbete under pandemin, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision. Vision, SKR och Sobona är också överens om ett partsgemensamt arbete som ska öka lönespridningen bland lokala arbetsgivare samt kortare arbetstid för medlemmar som jobbar ständig natt. Även insatser mellan parterna kring karriärutveckling och friskare arbetsplatser ska genomföras. Det nya avtalet är utan centralt angivna lön

Retroaktiva löneökningar för offentligt anställda i Kronoberg4.11.2020 15:08:29 CETPressmeddelande

I dag har Vision, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona kommit överens om ett nytt kollektivavtal som omfattar över 2 300 medlemmar som är anställda inom Region Kronoberg eller länets kommuner och kommunala bolag. Det nya avtalet är fyraårigt och gäller retroaktivt från och med den 1 april i år. - Visions medlemmar har tagit ansvar under en svår tid och det ska synas på lönen. För oss har det varit högsta prioritet att våra medlemmar inte ska förlora ekonomiskt på att avtalsförhandlingarna sköts upp i våras. Med detta avtal skapas förutsättningar för att premiera medlemmarnas arbete under pandemin, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision. Vision, SKR och Sobona är också överens om ett partsgemensamt arbete som ska öka lönespridningen bland lokala arbetsgivare samt kortare arbetstid för medlemmar som jobbar ständig natt. Även insatser mellan parterna kring karriärutveckling och friskare arbetsplatser ska genomföras. Det nya avtalet är utan centralt angivna löneni