Retroaktiva löneökningar för offentligt anställda i Södermanlands län

I dag har Vision, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona kommit överens om ett nytt kollektivavtal som omfattar närmare 3 400 medlemmar som är anställda i Södermanlands läns kommuner.

Det nya avtalet är fyraårigt och gäller retroaktivt från och med den 1 april i år.

- Visions medlemmar har tagit ansvar under en svår tid och det ska synas på lönen. För oss har det varit högsta prioritet att våra medlemmar inte ska förlora ekonomiskt på att avtalsförhandlingarna sköts upp i våras. Med detta avtal skapas förutsättningar för att premiera medlemmarnas arbete under pandemin, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision, SKR och Sobona är också överens om ett partsgemensamt arbete som ska öka lönespridningen bland lokala arbetsgivare samt kortare arbetstid för medlemmar som jobbar ständig natt. Även insatser mellan parterna kring karriärutveckling och friskare arbetsplatser ska genomföras.

Det nya avtalet är utan centralt angivna lönenivåer, vilket innebär att löneökningarnas storlek avgörs i löneprocessen på arbetsplatsen. I Södermanlands län omfattar det nya avtalet närmare 3 400 anställda som är medlemmar i Vision.

- Engagemang och ansvar ska löna sig. Det har varit ett tufft år för Visions medlemmar i länet, därför är det glädjande att vi nått en överenskommelse som ger många av dem retroaktiva löneökningar för deras arbetsinsatser under pandemin, säger Mikael Larsson, avdelningsordförande för Eskilstuna kommunavdelning, Vision.

Avtalet gäller från den 1 april 2020 och fram till den 31 mars 2024. Avtalet gäller cirka 184 000 medarbetare och inkluderar bland annat socialsekreterare, administratörer, chefer, tekniker och medarbetare inom socialt arbete. Eskilstuna kommun är den kommun i länet som har flest antal medlemmar i Vision, de är 986 stycken.

Läs mer här:

För ytterligare kommentarer kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24

Mikael Larsson, avdelningsordförande för Eskilstuna kommunavdelning, Vision, tfn 073-950 63 15

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Tillit, tydliga roller och god arbetsmiljö stärker Svenska kyrkan19.9.2021 23:11:05 CEST | Pressmeddelande

Kvällens preliminära valresultat till Svenska kyrkan spelar en viktig roll för alla anställda inom kyrkan, inte minst inom Uppsalastift. Vision ser fram emot en god och konstruktiv dialog med nya och omvalda förtroendevalda om hur vi utvecklar Svenska kyrkan till en modern och attraktiv arbetsplats. Medarbetares inflytande, en god dialog, tillit och respekt kring olika roller samt en mångfald av människor och kompetenser är delar vi vet bidrar till en fungerande verksamhet.

Tillit, tydliga roller och god arbetsmiljö stärker Svenska kyrkan19.9.2021 23:06:31 CEST | Pressmeddelande

Kvällens preliminära valresultat till Svenska kyrkan spelar en viktig roll för alla anställda inom kyrkan, inte minst inom Växjöstift. Vision ser fram emot en god och konstruktiv dialog med nya och omvalda förtroendevalda om hur vi utvecklar Svenska kyrkan till en modern och attraktiv arbetsplats. Medarbetares inflytande, en god dialog, tillit och respekt kring olika roller samt en mångfald av människor och kompetenser är delar vi vet bidrar till en fungerande verksamhet.

Tillit, tydliga roller och god arbetsmiljö stärker Svenska kyrkan19.9.2021 23:00:53 CEST | Pressmeddelande

Kvällens preliminära valresultat till Svenska kyrkan spelar en viktig roll för alla anställda inom kyrkan, inte minst inom Luleåstift. Vision ser fram emot en god och konstruktiv dialog med nya och omvalda förtroendevalda om hur vi utvecklar Svenska kyrkan till en modern och attraktiv arbetsplats. Medarbetares inflytande, en god dialog, tillit och respekt kring olika roller samt en mångfald av människor och kompetenser är delar vi vet bidrar till en fungerande verksamhet.

Tillit, tydliga roller och god arbetsmiljö stärker Svenska kyrkan19.9.2021 22:54:51 CEST | Pressmeddelande

Kvällens preliminära valresultat till Svenska kyrkan spelar en viktig roll för alla anställda inom kyrkan, inte minst inom Linköpingsstift. Vision ser fram emot en god och konstruktiv dialog med nya och omvalda förtroendevalda om hur vi utvecklar Svenska kyrkan till en modern och attraktiv arbetsplats. Medarbetares inflytande, en god dialog, tillit och respekt kring olika roller samt en mångfald av människor och kompetenser är delar vi vet bidrar till en fungerande verksamhet.

Tillit, tydliga roller och god arbetsmiljö stärker Svenska kyrkan19.9.2021 22:31:39 CEST | Pressmeddelande

Kvällens preliminära valresultat till Svenska kyrkan spelar en viktig roll för alla anställda inom kyrkan. Vision ser fram emot en god och konstruktiv dialog med nya och omvalda förtroendevalda om hur vi utvecklar Svenska kyrkan till en modern och attraktiv arbetsplats. Medarbetares inflytande, en god dialog, tillit och respekt kring olika roller samt en mångfald av människor och kompetenser är delar vi vet bidrar till en fungerande verksamhet.