Retroaktiva löneökningar för offentligt anställda i Värmlands län

I dag har Vision, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona kommit överens om ett nytt kollektivavtal som omfattar drygt 3 300 medlemmar som är anställda i Värmlands läns kommuner.

Det nya avtalet är fyraårigt och gäller retroaktivt från och med den 1 april i år.

- Visions medlemmar har tagit ansvar under en svår tid och det ska synas på lönen. För oss har det varit högsta prioritet att våra medlemmar inte ska förlora ekonomiskt på att avtalsförhandlingarna sköts upp i våras. Med detta avtal skapas förutsättningar för att premiera medlemmarnas arbete under pandemin, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision, SKR och Sobona är också överens om ett partsgemensamt arbete som ska öka lönespridningen bland lokala arbetsgivare samt kortare arbetstid för medlemmar som jobbar ständig natt. Även insatser mellan parterna kring karriärutveckling och friskare arbetsplatser ska genomföras.

Det nya avtalet är utan centralt angivna lönenivåer, vilket innebär att löneökningarnas storlek avgörs i löneprocessen på arbetsplatsen. I Värmlands län omfattar det nya avtalet drygt 3 300 anställda som är medlemmar i Vision.

- Engagemang och ansvar ska löna sig. Det har varit ett tufft år för Visions medlemmar i länet, därför är det glädjande att vi nått en överenskommelse som ger många av dem retroaktiva löneökningar för deras arbetsinsatser under pandemin, säger Nina Angeleni, avdelningsordförande för Karlstad kommunavdelning, Vision.

Avtalet gäller från den 1 april 2020 och fram till den 31 mars 2024. Avtalet gäller cirka 184 000 medarbetare och inkluderar bland annat socialsekreterare, administratörer, chefer, tekniker och medarbetare inom socialt arbete. Karlstads kommun är den kommun i länet som har flest antal medlemmar i Vision, de är 814 stycken.

Läs mer här:

För ytterligare kommentarer kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24

Nina Angeleni, avdelningsordförande för Karlstad kommunavdelning, Vision, tfn 070-0010207

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Framställan om begäran om arbetsmiljöåtgärder i Boden kommun19.11.2021 14:14:38 CET | Pressmeddelande

Visions huvudskyddsombud i Boden kommun har lämnat in en framställan om arbetsmiljöåtgärder med stöd av arbetsmiljölagen 6 § 6 a. Vision Boden har under flertalet år signalerat att arbetsmiljön inom Socialförvaltningen har många brister för både chefer och administrativ personal, vilket nu blev ännu tydligare genom den rapport som PWC tagit fram utifrån en enkätundersökning som hade 92 % svarsfrekvens.