Returerna ökar i e-handeln i Norden

Hälften av nätköparna returnerar emellanåt sina köp och andelen ökar. "En smidig och positiv returupplevelse är ett måste för framgång. När returlösningarna blir bättre ökar också lojaliteten." säger Johan Holgersson, Bring.

Andelen kunder som returnerar varor har ökat i alla nordiska länder sedan 2014, enligt årets e-handelsrapport från Bring. Bland de som handlar flera gånger i månaden, och bland konsumenter under 30 år, har hela 6 av 10 returnerat en vara de köpt på nätet.

Påverkar tydligt lojaliteten
Över 40 procent av konsumenterna säger också att de låtit bli att returnera, trots att de inte var nöjda med sitt köp. Uppåt hälften av dessa kunder säger att de inte kommer, eller är osäkra på om de kommer att handla i samma nätbutik igen.

- En smidig returupplevelse är ett måste för framgång. När returlösningarna blir bättre ökar lojaliteten, eftersom en bra upplevelse av returer är viktig för att få kunderna att komma tillbaka. Se det som en möjlighet till dialog och merförsäljning! säger Johan Holgersson, Marknadsdirektör för Brings e-handelsdivision.

Smidiga och relevanta lösningar
Tydliga, enkla, relevanta och förutsägbara lösningar är vad konsumenterna vill ha.

- Valfrihet är viktig även när det gäller hur man vill returnera. Med en bra process i botten och smidiga returer, exempelvis vid hemleverans eller i paketautomat, kan du överträffa kundernas förväntan i returupplevelsen och vinna deras lojalitet, säger Johan Holgersson.

Fakta
Brings e-handelsrapport bygger på svar från närmare 6 300 konsumenter och över 400 nätbutiker.

• Andelen som returnerar varor de har köpt på nätet har ökat från 4 av 10 i fjol till 5 av 10 i år.
  • Bland de som handlar ofta har hela 6 av 10 returnerat en vara de köpt på nätet.
  • Det är också vanligare att returnera bland konsumenter under 30 år.
  • Flest returer hittar vi bland klädköpare, där hela 80% av klädreturerna beror på att plagget inte passar eller är av fel storlek.
  • Hälften av de som nätshoppar har låtit bli att returnera en vara de inte var nöjda med. Ca hälften av dessa, säger att de inte kommer, eller är osäkra på om de kommer att handla i samma nätbutik igen.

Fler insikter och alla siffror hittar du i Brings e-handelsrapport.

Johan Holgersson +46 709 756 620, johan.holgersson@bring.com, marknadsdirektör Brings e-handelsdivision och ledare för Brings eLAB.

Bring Bring löser vardagslogistiken åt små och stora verksamheter i Norden. Vi hjälper dig att effektivt transportera, lagerhålla och leverera. Med ett helhetserbjudande inom paket, gods, termo, lager, bud och post kan Bring bistå din verksamhet med små och stora uppdrag i Sverige och därifrån till eller från övriga världen. Tillsammans hittar vi den bästa lösningen för er – till er eller direkt till era kunder. bring.se