Retuschering skapar dagens onåbara Instagramideal

Makeup-artisten Bintou Sonko skildrar dagens skeva skönhetsideal genom att visa upp retuscherade bilder ställda mot icke retuscherade bilder. Hon menar att vi ständigt omges av fixade fotografier på sociala medier vilket skapar ouppnåeliga ideal men också en förvrängd bild av vad smink kan åstadkomma.

Make-up artist: Bintou Sonko Fotograf: Natasha Uljanic.

Som en del av Halebop Creative Call har Bintou Sonko genomfört en sminkning och porträttfotografering av fem modeller där bilderna sedan retuscherats. Nu visar hon upp dem i jämförelse med originalbilderna där modellerna endast bär sminket. Hon vill visa på skillnaden och hur förvrängt vårt skönhetsideal blivit på grund av retuscheringar.

– Många som jag möter i mitt arbete tror att makeup kan få dem att se lika felfria ut som influencers. Få är medvetna om att det faktiskt är retuschering och filter som gör att dessa bilder ser perfekta ut. Det har blivit ett omöjligt ideal och gett en skev bild av vad smink kan göra, berättar Bintou Sonko.

Bintou Sonko är sedan några år tillbaka frilansande makeup-artist och har bland annat arbetat med Adidas och Selam Fessahayes visningar. Hon är grundare till hashtagen #attägasittafro som publicerades av Bon Magazine. Det här projektet gör hon tillsammans med initiativet Halebop Creative Call som startades av mobiloperatören Halebop för att stötta unga kreatörer och utmana hur kommunikation skapas.

– Det går inte att sminka sig till det perfekta utseendet och jag hoppas verkligen att alla kan få en annan syn på influencers bilder och förstå att många är retuscherade. Dagens sociala medier kan påverka vår självbild negativt på många sätt och jag hoppas det här projektet kan hjälpa till att förändra det, menar Bintou Sonko.

För intervju, vänligen kontakta:

Bintou Sonko, 072-213 63 99,
bintousonko88@gmail.com