Retuschering skapar dagens onåbara Instagramideal
Som en del av Halebop Creative Call har Bintou Sonko genomfört en sminkning och porträttfotografering av fem modeller där bilderna sedan retuscherats. Nu visar hon upp dem i jämförelse med originalbilderna där modellerna endast bär sminket. Hon vill visa på skillnaden och hur förvrängt vårt skönhetsideal blivit på grund av retuscheringar.
– Många som jag möter i mitt arbete tror att makeup kan få dem att se lika felfria ut som influencers. Få är medvetna om att det faktiskt är retuschering och filter som gör att dessa bilder ser perfekta ut. Det har blivit ett omöjligt ideal och gett en skev bild av vad smink kan göra, berättar Bintou Sonko.
Bintou Sonko är sedan några år tillbaka frilansande makeup-artist och har bland annat arbetat med Adidas och Selam Fessahayes visningar. Hon är grundare till hashtagen #attägasittafro som publicerades av Bon Magazine. Det här projektet gör hon tillsammans med initiativet Halebop Creative Call som startades av mobiloperatören Halebop för att stötta unga kreatörer och utmana hur kommunikation skapas.
– Det går inte att sminka sig till det perfekta utseendet och jag hoppas verkligen att alla kan få en annan syn på influencers bilder och förstå att många är retuscherade. Dagens sociala medier kan påverka vår självbild negativt på många sätt och jag hoppas det här projektet kan hjälpa till att förändra det, menar Bintou Sonko.
För intervju, vänligen kontakta:
Bintou Sonko, 072-213 63 99,
bintousonko88@gmail.com
Johanna Sahlman, Head of Halebop, 072-540 66 60, johanna.sahlman@halebop.se
Nyckelord
Bilder
Om
Halebop är ett varumärke inom TeliaCompany. Vi är en av de största mobiloperatörerna på Svenska marknaden och använder Telias nät för våra tjänster.
Följ Halebop
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Halebop
Svenskarnas prio när kontot gapar tomt – det gör vi oss helst av med20.3.2024 08:50:11 CET | Pressmeddelande
Telefonen toppar listan över vad svenskarna kan tänka sig göra sig av med för att få ett extra tillskott till privatekonomin. Samtidigt är det bara fem av 100 svenskar som faktiskt bytt in sina gamla mobiler det senaste året, visar en ny undersökning från Halebop.
Halebop och Samsung Nordics bjuder in till kryptisk tävling – knäck koden och vinn mobil18.1.2024 15:02:48 CET | Pressmeddelande
There is a new Samsung in town. Den 17 januari släpptes den nya Samsung Galaxy S24-trion för världen att se första gången. I helgen lanserar Halebop, tillsammans med Samsung Nordics, en tävling där svenskarna kan vinna nya Samsung Galaxy S24 Ultra genom att knäcka koden. Tävlingen går live fredag den 19 januari kl. 12.00 på halebop.se/unlock och i Mall of Scandinavia.
Var tredje svensk vill ringa nära och kära mer – telefonsamtalet den perfekta julklappen14.12.2023 07:03:00 CET | Pressmeddelande
4 av 10 svenskar önskar att de ringde någon i deras närhet oftare i stället för att använda sms eller annan textkonversation. Samtidigt toppar föräldrar listan över vilka svenskarna ringer mest. Framför allt bland kvinnor och yngre personer. Det visar Samtalsrapporten, en rapport om svenskarnas telefonvanor utgiven av Halebop.
Varannan person stör sig på telefonsamtalen i det offentliga rummet19.10.2023 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Trängsel, förseningar och inte minst högljudda telefonsamtal i kollektivtrafiken är vardag för många. Samtalsrapporten, framtagen av Halebop, har tittat närmre på svenskarnas mobilvanor och hittat att drygt varannan person stör sig på telefonsamtal i det offentliga rummet. Detta samtidigt som samma rapport visar att telefonsamtalet har positiva effekter på människans välmående.
Halebop botar Sveriges telefonskräck – 5 tips från psykologer24.8.2023 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Nästan varannan person, 48 procent, mellan 18–29 år känner obehag för att ringa och/eller svara i telefon. Telefonskräcken är ett faktum och kan vara riktigt jobbig. I Samtalsrapporten analyserar psykologerna Björn Hedensjö och Angela Ahola fenomenet telefonskräck – och delar med sig av fem steg för att bli av med skräcken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum