Revolutionerande elflygbolag vinner Göteborgs Companipris

De tar flygbranschen till nya höjder. Årets vinnare av Göteborgs Companipris, elflygbolaget Heart Aerospace, vill revolutionera branschen genom att bygga eldrivna passagerarflygplan för regionala transporter.
Anders Forslund, VD Heart Aerospace siktar på att bli den första aktören i kommersiell trafik för elflyg.

− Vi är extremt stolta och hedrade att bli tilldelade det här priset. Det har varit en fantastisk resa för oss - vårt företag har sin grund i Göteborgs ekosystem för elektrifiering, och det känns väldigt roligt att vårt arbete blir uppmärksammat med Göteborgs Companipris, säger Ander Forslund, VD Heart Aerospace.

2026 siktar Heart Aerospace på att vara den första aktören i kommersiell trafik för elflyg. Tillverkningen av ES-19, bolagets första elflygplan, görs på batteri som räcker upp till 400 km, en vanlig sträcka för inrikesresor i Sverige men också andra länder som Norge och USA.

− På tre år har Heart Aerospace gått från två grundare till 100 anställda och lyckats kamma hem beställningar på elflyg från United Airlines, Finnair och BRA flyg. En mycket imponerande och inspirerande bolagsresa som säkerställer hållbara privata resor framöver! Företaget är banbrytande och sätter Göteborg på kartan, viktiga delar som Göteborgs Companipris vill uppmärksamma, säger Kristin Mari Riera, projektledare Näringslivsgruppen Göteborg & Co.

Från Chalmers till Silicon Valley

Företagsidén föddes för några år sedan när VD och grundare Anders Forslund, som då var forskare på Chalmers startade ett forskningsprojekt tillsammans med bland annat Vinnova. Anders inspirerades av Norges regionala flygnät och en modig vision om att elektrifiera det senast 2040.

I början av 2020 fick Anders och hans fru och medgrundare Klara Andreasson möjlighet att delta i en av världens ledande och mest kända startupacceleratorer, Y Combinator i Silicon Valley. Där öppnades dörrarna till finansiering från riskkapitalister både i USA och i Sverige. Men det stora genombrottet kom när Bill Gates klimatfond Breakthrough Energy Ventures fick upp ögonen för Göteborgsföretaget.

Heart Aerospace som föddes i Göteborg finns kvar i Säve och trots internationell succé tycker Anders att det är viktigt att behålla sina rötter i hemorten.

− Göteborg har blivit en hubb i världsklass för elektrifiering av transporter. Vi bygger bilar, lastbilar, båtar och nu också flygplan. Den grundläggande tekniken är densamma för alla dessa transportslag, och vi gynnas alla av det ekosystem som byggts upp.

Priset kommer att delas ut av kommunfullmäktiges ordförande, Anneli Rhedin, i samband med Börssällskapet möte den 7 september 2022.

Heart Aerospace i siffror:

• 85 procent av alla flygavgångar och 45 procent av alla utsläpp är i dag kortdistansflygningar
  • Hearts första flygplan ES-19 tar 19 passagerare och flyger sträckor upp till 400 km
  • 300 miljoner kronor under 2021 i en emissionsrunda med bland annat Bill Gates klimatfond Breakthrough Energy Ventures

Fakta om Göteborgs Companipris:

• Näringslivsgruppen Göteborg & Co delar varje år ut Göteborgs Companipris till framgångsrika företag som drivs och utvecklas i Göteborgsregionen.
  • Priset består av 25 000 SEK och en silverstatyett.
  • Göteborgs Companipris har delats ut sedan 1994.

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.

Pressavdelning, Heart Aerospace, press@heartaerospace.com

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.

Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg21.2.2024 08:17:15 CET | Pressmeddelande

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.