Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond Yngve Lindvalls Minnesfond Vägen till idrott - Parasport Fonden är initierad av Dalarnas avgående landshövding Ylva Thörn. Citat från landshövding Ylva Thörn: ”Jag är oerhört stolt över att RF-SISU Dalarna via denna fond också lyfter Paraidrottens betydelse för att skapa en mer likvärdig möjlighet för tjejer och killar att utöva sin idrott oavsett funktionshinder.”

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond

Yngve Lindvalls Minnesfond
Vägen till idrott - Parasport

Fonden är initierad av Dalarnas avgående landshövding Ylva Thörn.

Citat från landshövding Ylva Thörn:

Den 30 juli tackar landshövding Ylva Thörn för sig och sina sex år som landshövding här i Dalarna. Ylva Thörn har ett stort idrottsintresse och har vid ett flertal tillfällen berättat om hur hon och hennes man tar del av olika idrotter på olika nivåer här i Dalarna. Hon tar ofta upp rörelse och idrottens betydelse för folkhälsa och utvecklingen i länet, men också om sitt eget friluftsintresse och egna erfarenheter som bl a fotbollsspelare. Hon har vid ett flertal tillfällen på olika sätt tagit del av och varit intresserad av idrottsrörelsen och vår verksamhet.

I samband med avtackningen den 22 juni, presenterades för första gången den nystiftade fonden Vägen till idrott - Parasport. Fonden är initierad av landshövdingen själv. RF-SISU Dalarna och Dalarnas Parasportförbund har tillsammans med landshövdingen arbetat fram fondens syften och mål. Fonden kommer administreras av RF-SISU Dalarna.

Vägen till idrott - Parasport
Idrottsrörelsens ska vara öppen för alla, oavsett social bakgrund och förutsättningar. Vägen till idrott kan starta inom Parasporten, för att utvecklas till ett livslångt intresse eller en karriär. Fonden ska främja jämlikhet och jämställdhet samt beakta både bredd- och elitidrott.

Idrottsföreningar och paraidrottare kan söka medel ur fonden. Det finns möjlighet att vara med och bidra till fonden genom en donation eller en gåva. Gåva sätts in på BG 5524-3745, märk tydligt vilken fond gåvan avser.

Mer om fonden Vägen till idrott – Parasport
Fonder - Dalarna (rfsisu.se)

Kontaktperson RF-SISU Dalarna
Peter Berglund, distriktsidrottschef
peter.berglund@rfsisu.se

Peter Berglund, distriktsidrottschef
peter.berglund@rfsisu.se

Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

RF-SISU Dalarna är Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas regionala organisation i Dalarna. Vårt uppdrag är att stödja, företräda och leda distriktets idrott. Vi är också idrottens eget studieförbund. Vi arbetar med folkbildning och utbildning inom idrotten. Att stimulera människors lärande och sätta idéer i rörelse är en viktig uppgift för oss.

Följ Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna