RF-SISU Östergötland kör #idrottspepp vid Linköpings Kommuns kontaktpunkter i Skäggetorp, Berga, Ryd och Lambohov under coronapandemin

Den 21 april öppnade Linköpings Kommun fyra tillfälliga Kontaktpunkter utomhus. Detta för att nå ut med information samt att öka vuxennärvaron i olika områden. De meddelade även att andra insatser för att minska den sociala oron är på gång.

En av de insatserna som nu har landat är ett samarbete med RF-SISU Östergötland och några idrottsföreningar. Det är sedan tidigare känt att fysisk aktivitet är otroligt viktigt för ungdomars välmående, både fysiskt och mentalt och i tider som dessa kan det även hjälpa till öka tryggheten och lugnet som annars denna pandemi kan leda till.

Utifrån denna kunskap så kommer det i anslutning till Kontaktpunkterna i Skäggetorp, Berga, Ryd och Lambohov anordnas idrottsaktiviteter för alla barn och ungdomar i åldrarna 13-25 år. Aktiviteterna är öppna på kvällstid och är kostnadsfria. Idrotterna som aktiviteterna innefattar är taekwondo, basket och fotboll.

”Vi vet att idrotten engagerar och skapar kul och meningsfulla aktiviteter för många unga. I en tid av oro kraftsamlar idrottsrörelsen för att skapa gemenskap och trygghet i vår stad. Idrotten gör Linköping starkare”

-Kristin Lönnqvist Distriktsidrottschef RF-SISU Östergötland

Mitt i den stora samhällsprövning vi nu går igenom så lyser idrottsrörelsens positiva kraft som allra starkast. Det är härligt att se när samarbete, engagemang och en vilja att göra skillnad, bidrar till att fler barn får uppleva idrottens glädje och gemenskap.”

-Andreas Hagström Idrottsutvecklingschef Linköpings Kommun

Samarbetspartners:

Linköpings kommun, Ung puls, Hemgårdarnas BK, Champion Taekwondo, Skäggetorps fotbollsklubb, Aktivitetshuset Taekwondo

Kontaktpersoner:

Kristin Lönnqvist, 010-476 50 25

Ayar Shekha, 010-476 50 09

RF-SISU Östergötland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.