RF-SISU Östergötland och Länsstyrelsen lyfter barnrättsperspektivet

Idrott för barn och unga ska bedrivas utifrån ett barnrättsperspektiv, med rörelseglädje som högsta prioritet. Vi har alla ett gemensamt ansvar för att barn och unga ska kunna idrotta på sina villkor och utifrån sina förutsättningar. Det är ett viktigt led i att uppfylla FN:s barnkonvention som är lag i Sverige sedan januari 2020. RF-SISU Östergötland och Länsstyrelsen Östergötland kommer den 21/9 att arrangera en Idrottsdag där vi fokuserar på idrott ur barnens perspektiv. Vi vill lyfta goda exempel på hur idrotten kan utvecklas och främjas genom att vi aktivt tar tillvara barnens perspektiv.

Kl 11.00 - ca kl 12.15 kommer Landshövdingen Carl Fredrik Graf, Distriktsidrottschef Kristin Lönnqvist och Lollo Bladh Barn- och Ungdomsansvarig RF-SISU Östergötland att besöka Norra skolan i Motala. Där kommer pedagog Susanne tillsammans med elever visa och berätta hur men genom samarbete med RF-SISU Östergötland och idrottsföreningar i kommunen jobbar för mer rörelse under skoldagen. Solfjäderstaden och Västers BTK finns på plats och håller i aktiviteter för eleverna.

På eftermiddagen genomförs bland annat ett seminarium med temat Idrott ur barnens perspektiv där en inbjuden barn- och ungdomspanel ger sin syn på hur idrotten tar tillvara barnperspektivet.

”- Att idrotten ska följa barnkonventionen har stått inskrivet i våra stadgar sedan 2009, säger Lollo Bladh, barn- och ungdomsansvarig på RF-SISU Östergötland. Ett konkret stöd för föreningarna är att följa anvisningarna för barn- och ungdomsidrott som riksidrottsstyrelsen beslutat om. Många idrottsföreningar i Östergötland jobbar på ett fantastiskt sätt att ta tillvara barnperspektivet, vilket är oerhört viktigt då vi vet att barn och unga är alltför stillasittande idag. Genom vår rörelsesatsning i skolan får vi också möjlighet att nå de barn som själva inte söker sig till en idrottsförening.”

”- Vårt mål är att så många som möjligt ska välja att idrotta i en förening med så bra verksamhet som möjligt. För att föreningarna ska lyckas med att erbjuda en verksamhet som man tycker är rolig och ger en möjlighet att utvecklas krävs att föreningarna tar tillvara ungas synpunkter. Det känns väldigt bra att tillsammans med Landshövdingen och Länsstyrelsen få lyfta fram några goda exempel hos förningar som kan dela med sig av sina erfarenheter säger Kristin Lönnqvist, Distriktsidrottschef RF-SISU Östergötland.”

Kontaktpersoner:
Distriktsidrottschef Kristin Lönnqvist, 010-4765025
Kommunikationschef RF-SISU Östergötland Ulrika Smith-Svenstedt 010-4765004
Internationell handläggare Länsstyrelsen Linda Ström 010-2235216

RF-SISU Östergötland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.