RF välkomnar lagförslag mot matchfixning

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning och som skulle innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten.
Foto: RF FRI ATT ANVÄNDA

– Det är mycket glädjande att regeringen förstärker arbetet mot matchfixning som är ett av de största hoten mot idrotten. Det har varit ett arbete i motvind under lång tid och nu ser vi ett ljus i tunneln, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

I lagrådsremissen som regeringen presenterade idag föreslås bland annat att idrottsförbund ska få behandla personuppgifter inom ramen för arbetet mot matchfixning. Samt att möjligheterna för, och kraven på spelbolag att dela information vid misstanke om matchfixning ökar.

– De goda aktörer som har velat samverka i arbetet mot matchfixning har varit bakbundna av lagstiftningen. Med de förändringar som regeringen nu föreslår så kommer handfängslen tas bort och vi kan tillsammans jaga rätt på de som förstör vår idrott. Jag är övertygad om att vi kommer få se fler fällande domar och långa avstängningar framöver, säger Björn Eriksson

Förslagen föreslås träda i kraft 1 juli 2023.

Här kan du läsa lagrådsremissen (länk)

ordförande Riksidrottsförbundet

Foto: RF FRI ATT ANVÄNDA