RF välkomnar lagförslag mot matchfixning

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning och som skulle innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten.

Foto: RF FRI ATT ANVÄNDA

– Det är mycket glädjande att regeringen förstärker arbetet mot matchfixning som är ett av de största hoten mot idrotten. Det har varit ett arbete i motvind under lång tid och nu ser vi ett ljus i tunneln, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

I lagrådsremissen som regeringen presenterade idag föreslås bland annat att idrottsförbund ska få behandla personuppgifter inom ramen för arbetet mot matchfixning. Samt att möjligheterna för, och kraven på spelbolag att dela information vid misstanke om matchfixning ökar.

– De goda aktörer som har velat samverka i arbetet mot matchfixning har varit bakbundna av lagstiftningen. Med de förändringar som regeringen nu föreslår så kommer handfängslen tas bort och vi kan tillsammans jaga rätt på de som förstör vår idrott. Jag är övertygad om att vi kommer få se fler fällande domar och långa avstängningar framöver, säger Björn Eriksson

Förslagen föreslås träda i kraft 1 juli 2023.

Här kan du läsa lagrådsremissen (länk)

ordförande Riksidrottsförbundet

Foto: RF FRI ATT ANVÄNDA

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

43 procent av idrottsföreningar i storstäder och storstadsnära kommuner har brist på tid och plats - tvingas säga nej till nya medlemmar  31.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

43 procent av idrottsföreningarna i storstäder och storstadsnära kommuner uppger att de har stort behov av fler tider och fler ytor att idrotta på. Störst är problemet för de idrotterna med stor barn- och ungdomsidrott. En konsekvens är att alla som vill inte kan idrotta när föreningarna säger nej till nya medlemmar på grund av brist på tid och plats. Dessutom upplever nästan 50 procent av idrottsföreningarna över hela landet att det finns ett stort renoveringsbehov.