RF välkomnar utvecklingsfunktion för idrottsanläggningar

Regeringen har idag beslutat att uppdra till Boverket att utreda utformningen av en utvecklingsfunktion för innovativa idrottsanläggningar och idrottsmiljöer.

- Det är mycket glädjande att regeringen ser behovet av nationell kompetens för att utveckla framtidens idrottsanläggningar. 290 kommuner kan inte behöva uppfinna hjulet när de ska bygga en ny idrottsanläggning, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsförbundet och Sveriges kommuner och regioner (SKR) har tillsammans påtalat behovet av att regeringen är med och tar ansvar för kunskapsuppbyggnad och ger ekonomiskt stöd till idrottsanläggningar och idrottsmiljöer för framtidens idrott. Det finns ett mycket stort behov av att det finns idrottsytor nära där man bor. Detta är särskilt viktigt i en tid av ökat stillasittande och fysisk och psykisk ohälsa.

- Vi är på väg att förändra idrottsrörelsen för att vara en idrott i takt med tiden med målet idrott hela livet. Då behöver platser att vara på som går hand i hand med idrottens utveckling. Därför är det varmt välkomnande att regeringen tar detta steg för att ge förutsättningar för våra kommuner och idrottsrörelsen att göra Sverige starkare, säger Björn Eriksson.

Länk till regeringens pressmeddelande

Ordförande Riksidorttsförbundet

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.