Ride of Hope Europe: 147 cyklister startar resan Prag-Varberg idag

4.7.2016 08:00 | Barncancerfonden

I dag går starten för cykelloppet Ride of Hope Europe. Sju lag från Sverige cyklar från Prag till Varberg, 104 mil på 7 dagar genom Tjeckien, Tyskland, Polen och Sverige, för att samla in pengar till Barncancerfonden.

De sju lagen i årets Ride of Hope Europe består av sammanlagt 147 cyklister och ytterligare 30 volontärer får loppet att rulla. Målet för Ride of Hope Europes cykelteam är att samla in pengar till livsviktig barncancerforskning. Redan innan start har lagen samlat in över 5,2 miljoner kronor. Det är nytt rekord och en stor ökning från förra årets insamling som slutade på 4.1 miljoner.
Upplägget för Ride of Hope Europe är att varje deltagare står för sina egna kostnader och loppet sponsras även av ett antal företag. Alla anmälningsavgifter och gåvor till cykelteamen går direkt till Barncancerfonden.

Loppets sträckning från Prag till Varberg är ny för i år. Målgången sker vid Almers Hus som är ett rekreationscenter för barn med cancer och deras familjer. Under 2015 kunde Barncancerfonden erbjuda ett 100-tal familjer en vistelse på Almers hus.
Mer information om Ride of Hope Europe, de deltagande lagen, kartor över bansträckningen och mycket annat finns på Barncancerfondens webbplats. Här kan du bland annat anmäla dig till nästa års Ride of Hope Europe. Anmälan är öppen fram till och med sista augusti 2016.

Mer information och kontakt med cyklisterna
För information under loppets gång eller för att prata med deltagande cyklister och lagkaptener för de olika teamen, hör av dig till:
Alexander Amprazis, projektledare för Ride of Hope Europe och med i loppets serviceteam.
E-post:alexander.amprazis@barncancerfonden.se

Om Ride of Hope
Ride of Hope startade i Sverige 2008. Loppet som cyklas i Sverige passerar alla landets sex barncancercenter. I det svenska loppet kan man välja att cykla enstaka delsträckor eller hela loppet.

2014 var premiärår för Ride of Hope Europe, som cyklas lagvis. Genom båda Ride of Hope-loppen samlar cyklisterna in pengar till Barncancerfondens arbete med att finansiera forskning om barncancer och att stötta drabbade familjer.