Rikard Ljunggren ny vd för Fastighetsägarna GFR

Styrelsen för Fastighetsägarna GFR har utsett Rikard Ljunggren till vd från och med 1 januari 2022. Rikard har arbetat i organisationen sedan 2014 och har varit tillförordnad vd sedan juni 2021. Rikard efterträder Dennis Bucht som varit vd sedan 2016.

Rikard Ljunggren har varit anställd på Fastighetsägarna GFR sedan 2014, då han började som näringspolitiskt ansvarig i Göteborg. 2019 blev han chef Näringspolitik och kommunikation och i juni 2021 tillförordnades han som vd. Rikard har tidigare arbetat som stabschef och budgetsekreterare för Moderaterna i Kommunstyrelsen i Göteborg och dessförinnan som konsult på kommunikationsbyrån JKL.

- Vårt uppdrag som branschorganisation är tudelat. Dels handlar det om att bedriva ett aktivt påverkansarbete i rollen som samhällsaktör och branschföreträdare. Men det handlar också om att vara ett relevant stöd till många olika typer av medlemmar i vardagsnära frågor som hyresförhandling, utbildning, nätverkande och juridisk rådgivning. Rikard, med sin bakgrund i organisationen och långa erfarenhet av politik och kommunikation, är väl rustad för uppgiften att såväl företräda branschen som att utveckla medlemsnyttan i organisationen, säger Mariette Hilmersson, styrelseordförande för Fastighetsägarna GFR.

- Jag är både stolt och glad över förtroendet av få fortsätta leda och utveckla Fastighetsägarna GFR i rollen som vd. Tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor är mitt mål att utveckla vårt medlemserbjudande och att bli en ännu tydligare branschföreträdare i frågor som rör hållbarhet, stadsutveckling och en väl fungerande fastighetsmarknad, säger Rikard Ljunggren.