Riksdagen röstar ja till högskolebehörighet för alla yrkesprogram

Riksdagen röstade idag ja till att regeringens förslag om att grundläggande högskolebehörighet ska ingå i alla yrkesprogram. Efter att i flera år varit med och drivit den här frågan är glädjen stor hos Transportföretagen.

Caj Luoma, chef Kompetensförsörjning Transportföretagen

- Härligt! Tillsammans med stora delar av näringslivet i övrigt har vi uthålligt och på olika sätt drivit den här frågan i övertygelsen om att automatisk högskolebehörighet stärker yrkesutbildningarnas status och därmed deras attraktionskraft. Att riksdagen nu ställer sig bakom frågan är en stor vinst för morgondagens elever och för näringslivets kompetensförsörjning. I förlängningen tror vi det stärker matchningen på arbetsmarknaden och därmed samhället i stort, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning.

För att möta transportsektorns rekryteringsbehov behöver flera söka sig till yrkesutbildningar som leder till jobb i transportnäringen.

- Riksdagens beslut är en viktig pusselbit i att långsiktigt stärka svensk yrkesutbildning. Från Transportföretagens sida vill vi se flera reformer dom kommande åren. Bland annat att branschen kan få större inflytande över innehållet i den gymnasiala utbildningen samt att den dimensioneras efter arbetsmarknadens behov, säger Caj Luoma.

Ändringarna i skollagen börjar gälla den 1 januari 2023 och tillämpas första gången på utbildningar som startar höstterminen 2023.

Caj Luoma, chef Kompetensförsörjning Transportföretagen

Arlanda måste fungera – flygbranschen begär möte med Morgan Johansson19.5.2022 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

De långa köerna till flygplatsernas säkerhetskontroller med missade avgångar och upprörda resenärer har tyvärr inte undgått någon. Nu vill flygbranschen att myndigheterna underlättar för flyget att återanställa tidigare personal samtidigt som mer resurser måste till för att ytterligare korta den generella handläggningen. Säkerhetsprövningen måste genomföras men både kan och behöver effektiviseras menar Transportföretagen.

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.