Riksdagens nej bäddar för vettig diskussion om framtidens välfärd

- De senaste årens välfärdsdebatt har bakbundits av Reepalu-utredningens snäva synsätt och regeringsföreträdares mytspridning. Nu när det hårt kritiserade förslaget till vinstbegränsning röstats ner i riksdagen kan vi äntligen börja fokusera på välfärdens verkliga utmaningar, säger Håkan Tenelius, Vårdföretagarna.

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

- Vinstfrågan har på ett cyniskt sätt använts i debatten för att skyla över verkliga problem i välfärden. Allmänheten har getts bilden av att ett stopp för vinstutdelning skulle ge mer välfärd för pengarna, fler sjuksköterskor i vården, mer tid i hemtjänsten, färre vårdskador och högre löner. Nu har partierna chansen att sansa den viktiga debatten om välfärdens framtid, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Vårdföretagarna har i ett valmanifest listat de mest akuta frågorna där privat driven vård och omsorg vill bidra till lösningarna. Nedan de viktigaste och här finns förslagen i sin helhet.

1. Hur kan kvaliteten säkras och utvecklas i vård och omsorg, t ex så att offentlig vård och omsorg når lika bra kvalitet som levereras av privata utförare.
2. Hur löser vi gemensamt kompetensbristen inom vård och omsorg.
3. Hur kan vi gemensamt bygga bort bristen på äldreboendeplatser. Privata företag bidrar redan med att bygga nya äldreboenden och ska vara en självklar partner till kommunerna i det arbetet.

Anders Manell, presschef, 070-314 57 29

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter Jönköpingspolitiker för framtidsdiskussion om välfärden17.5.2018 13:28Pressmeddelande

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter politiker för framtidsdiskussion om välfärden4.5.2018 13:26Pressmeddelande

I en undersökning som Vårdföretagarna låtit Demoskop genomföra är stödet i Dalarna för valfriheten i välfärden stort. Stödet för rätten att själv välja vilken vårdmottagning man ska vända sig är hela 80 procent. Möt Vårdföretagarnas näringspolitiske chef, Håkan Tenelius, som berättar om undersökningen och svarar på frågor om vården och omsorgens utmaningar efter valet.

Vårdföretagarna välkomnar LSS-utredningens borttagna sparbeting: "Ersättningen måste följa kollektivavtalen"30.4.2018 11:30Pressmeddelande

- Regeringens besked är välkommet. Den personliga assistansen måste präglas av långsiktighet och stabilitet, både för den enskilde och för de verksamma assistansföretagen. Tusentals människor med funktionsnedsättningar har blivit drabbade av nedskärningarna inom assistansen och anhöriga har axlat enorma bördor de gångna åren, säger Inga-Kari Fryklund Vårdföretagarnas förbundsdirektör i en kommentar till regeringens ändrade direktiv till LSS-utredningen