Björn Lundén ABBjörn Lundén AB

Riksdagsledamöter och skatteexperter i samtal om momsfrågor

Den 23 november arrangerar kunskaps- och programvaruföretaget Björn Lundén en frukostpanel på World Trade Center i Stockholm. I panelen deltar bland andra Företagarnas skattepolitiska expert Patrick Krassén, tidigare finansmarknadsministern Per Bolund samt Cecilia Rönn från Liberalerna som är ledamot i skatteutskottet. Temat är momsfrågor.

– Momsregelverket behöver förenklas. Många förenklingar är möjliga, men vilka är viktigast och vilka skulle främja företagandet mest? Det är frågor vi vill lyfta i panelsamtalet, säger Ulf Bokelund Svensson, vd och expert på skattefrågor hos Björn Lundén.

Företaget Björn Lundén har funnits i 35 år och är sedan starten lokaliserat i Näsviken och Ljusdal i Hälsingland. Fokuset har från början varit att dela kunskap och sprida information till företagare, men nu vill Björn Lundén även bidra till att förenkla regelverket genom att bjuda in beslutsfattare och offentliga aktörer till samtal.

– Det är första gången vi gör en sådan här grej, där vi arrangerar ett panelsamtal. De småföretag som vi och våra redovisningsbyråer möter brottas ofta med dessa frågor. Det handlar inte bara om regelförenklingar utan även utmaningar kopplade till kompetensförsörjning och hinder för att skapa jobb. Vår ambition är att debatten ska bli väldigt konkret: Vad är det som ska förändras, när ska det ske och hur? Annars hamnar man lätt i en allmän diskussion som inte leder någonstans, säger Ulf Bokelund Svensson.

Bland paneldeltagarna finns bland andra den tidigare finansmarknadsministern Per Bolund och Cecilia Rönn från Liberalerna som är ledamot i skatteutskottet. Från redovisningsbranschen kommer Eva Virdi som driver redovisningsbyrån Redovisa Resultat och som hjälper företag med bland annat momshantering. Från Företagarna deltar Patrick Krassén, tf samhällspolitisk chef samt expert på skattepolitik.

– Momsen är en ofta förbisedd skatt i den allmänna skattedebatten, trots att det är en av de skatter som drar in mest till staten. Det pågår också ett omfattande arbete i EU med att stöpa om momsreglerna. Det kommer bli en allt viktigare fråga för företagen, säger Patrick Krassén.

Läs mer om panelsamtalet

För ytterligare information kontakta:

Ulf Bokelund Svensson, vd och expert i skattefrågor Björn Lundén. ulf.svensson@bjornlunden.se
070-444 90 43

Jörgen Höglund, hållbarhetsansvarig, Björn Lundén
jorgen.hoglund@bjornlunden.se
070-185 32 50

Björn Lundén är ett kunskaps- och programvaruföretag som sedan starten 1987 förenklar vardagen för små och medelstora företag. Detta främst genom att erbjuda moderna programlösningar, begriplig information och praktiska verktyg för att sköta företagets skatt och deklaration, redovisning, löner och anställda.

Björn Lundén är ett kunskaps- och programvaruföretag som sedan starten 1987 förenklar vardagen för små och medelstora företag. Främst genom att erbjuda moderna programlösningar, begriplig information och praktiska verktyg för att sköta företagets skatt och deklaration, redovisning, löner och anställda.

Björn Lundén vill möjliggöra för fler nystartade företag att växa, utvecklas och kunna anställa sina första medarbetare. Vi driver frågan om ett förenklat och mer tillgängligt Växa-stöd för att fler ska kunna ta steget till att vara jobbskapare. Vi är övertygade om att ett samhälle där det är lätt att skapa jobb också blir ett välmående samhälle. Ett samhälle som håller ihop och där alla får en chans att förverkliga sin potential. För det är först när det är lätt att skapa jobb som det också blir lätt att få jobb. Vi vill göra det lätt att skapa jobb igen.