Riksdagsledamöter på besök i verkligheten

Den 10 september firas Skolans dag samtidigt som riksdagen samlas för ett nytt arbetsår. Då kommer många ledande skolpolitiker ha fått mer kunskap om skolans verklighet runtom i landet..

Inför Skolans dag har samtliga riksdagsledamöter som sitter i utbildningsutskottet fått en uppmaning att följa en lärare under en arbetsdag. Det är nödvändigt att få en djupare inblick i lärarens verklighet om man som politiker ska kunna uttala sig om en lärares vardag.

Lärarskuggningarna genomförs runt om i landet under vecka 36. På Skolans dag den 10 september berättar vi hur det gick!

Här nedan kommer en lista på de orter och skolor som får besök av en riksdagsledamot. Se efter om det genomförs skuggningar i ditt område.

Media som vill följa skuggningarna som börjar nästa vecka, uppmanas att kontakta LR centralt. Se kontaktuppgift: Zoran Alagic, 070-272 27 00, zoran@alagic@lr.se

Parti

Björkebyskolan

Helene Stenström

För upplysningar:

Zoran Alagic, senior rådgivare kommunikation, Lärarnas Riksförbund, zoran.alagic@lr.se
070-262 27 00

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Välkommet förtydligande av lärares tillsynsplikt3.7.2020 13:15:21 CESTPressmeddelande

Det är välkommet att Högsta domstolen slår fast att den elev som lyftes bort av en lärare inte utsattes för kränkning. - Det här är en otrolig lättnad tycker jag, det är jätteviktigt att det förtydligas att med lärares ansvar för att skapa trygghet följer befogenheter. Jag hoppas det kommer att skapa en större säkerhet och trygghet för lärarna, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Coronakrisen i skolan – bristande åtgärder för lärare i riskgrupp28.5.2020 06:05:00 CESTPressmeddelande

De riskgrupper som finns i samhället är underställda speciella rekommendationer, där de som har vissa kroniska sjukdomar i största möjliga mån ska undvika miljöer där de riskerar att smittas. Samtidigt visar Lärarnas Riksförbunds senaste undersökning om coronakrisen i skolan att endast en av tre lärare anser att arbetsgivaren vidtagit tillräckliga åtgärder för att skydda kollegor i riskgrupp.

Coronakrisen i skolan – kunskapstapp för miljardbelopp14.5.2020 06:55:00 CESTPressmeddelande

Distansundervisning som strular, inställd undervisning och hög elevfrånvaro. De direkta kostnaderna för utebliven undervisning beräknas kosta samhället drygt 5,5 miljarder kronor. – Höga kostnader och en redan tuff arbetssituation sätter ökad press på en lärarkår som redan går på knäna. Nu behövs politisk handlingskraft att satsa på lärarna, där bland annat staten tar över huvudansvaret för skolverksamheten, säger Åsa Fahlén, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund.