Riksdagsledamöter på besök i verkligheten

Den 10 september firas Skolans dag samtidigt som riksdagen samlas för ett nytt arbetsår. Då kommer många ledande skolpolitiker ha fått mer kunskap om skolans verklighet runtom i landet..

Inför Skolans dag har samtliga riksdagsledamöter som sitter i utbildningsutskottet fått en uppmaning att följa en lärare under en arbetsdag. Det är nödvändigt att få en djupare inblick i lärarens verklighet om man som politiker ska kunna uttala sig om en lärares vardag.

Lärarskuggningarna genomförs runt om i landet under vecka 36. På Skolans dag den 10 september berättar vi hur det gick!

Här nedan kommer en lista på de orter och skolor som får besök av en riksdagsledamot. Se efter om det genomförs skuggningar i ditt område.

Media som vill följa skuggningarna som börjar nästa vecka, uppmanas att kontakta LR centralt. Se kontaktuppgift: Zoran Alagic, 070-272 27 00, zoran@alagic@lr.se

Parti

Björkebyskolan

Helene Stenström

För upplysningar:

Zoran Alagic, senior rådgivare kommunikation, Lärarnas Riksförbund, zoran.alagic@lr.se
070-262 27 00

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Utveckling som måste vändas12.7.2019 14:04:48 CESTPressmeddelande

Lärarutbildningarna är i toppen eller kanske snarare i botten vad gäller betygsnivåerna för att komma in på en högskoleutbildning. Det visar statistiken från de nya antagningsbeskeden. - Det är mycket bekymmersamt, säger Svante Tideman, förste vice ordförande för Lärarnas Riksförbund. - Det är viktigt att fortsätta uppvärdera läraryrket för att göra det attraktivt. Vi vill ju att söktrycket ska öka och att inte lärarutbildningarna ska vara de med minst krav att komma in på, säger Svante Tideman. - Med tanke på den mycket stora lärarbristen är det allvarligt att inte fler söker till lärarutbildningen, avslutar Svante Tideman. Nyhetsartikel i SvD idag: https://www.svd.se/har-ar-lagst-krav-pa-betyg--larare-i-topp#sida-9 Kontakt: Svante Tideman kan nås på: +46 72-370 45 59 Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med snart 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Staten behöver finansiera skolan – nu!2.7.2019 09:21:50 CESTPressmeddelande

En ny undersökning visar att kommunala skolpolitiker inte tror på sin egen kommuns förmåga att kunna finansiera skolan i framtiden. Även rektorerna bedömer att förutsättningarna med dagens finansiering av den egna verksamheten är dåliga och säger att det kommer att behövas ytterligare statliga tillskott för att klara grundskolans finansiering. Rektorerna tror att den egna verksamheten skulle förbättras med statlig finansiering.