Riksgälden får uppdrag att förbereda för garantiprogram till svenska flygbolag

Riksgälden har fått i uppdrag av regeringen att vidta förberedande åtgärder för att ta fram statliga kreditgarantier till svenska flygbolag. Garantiprogrammet är en åtgärd för att dämpa de ekonomiska konsekvenserna av det nya coronaviruset.

Enligt uppdraget ska kreditgarantierna sammanlagt uppgå till högst 5 miljarder kronor. De ställs ut till förmån för bolag som har svenskt tillstånd att bedriva kommersiell luftfart och som har sin huvudsakliga verksamhet eller säte i Sverige.

Riksgälden kommer nu i ett första steg begära in information från de flygbolag som kan omfattas. Under förutsättning att riksdagen och EU-kommissionen godkänner förslaget ska garantiprogrammet inrättas snarast.

- Statliga garantier är något som Riksgälden ständigt arbetar med. I krisförlopp är de ett av de verktyg vi kan använda för att upprätthålla stabilitet och skydda ekonomin. Riksgälden arbetar nu skyndsamt för att kunna inrätta garantiprogrammet. Därmed kan skadeverkningarna av coronaviruset dämpas och svensk ekonomi stödjas, säger riksgäldsdirektör Hans Lindblad.

Garantigivningen ska enligt uppdraget ske i enlighet med förordningen (2011:211) om utlåning och garantier med följande villkor:

• Nya krediter ska kunna garanteras upp till 90 procent av lånebeloppet.
  • Garantiramen fördelas baserat på bolagens storlek.
  • Garantiramen för SAS AB får högst uppgå till 1,5 miljarder kronor.
  • Den extraordinära marknadssituationen till följd av utbrottet av det nya coronaviruset (SARS-CoV-2) innebär att bolagens finansiella tillstånd och ekonomiska redbarhet bör bedömas med utgångspunkt från tidigare års bokslut.
  • Villkoren för garantin ska utformas med hänsyn till statens risk samt för att tillvarata statens rätt.
  • En garanti får inte ställas ut om det inte finns villkor i garantiavtalet som förhindrar att det garanterade likviditetstillskottet används för annat ändamål än det som är absolut nödvändigt för att undvika en konkurs av bolaget, såsom vinstuttag eller bonusprogram för ledande befattningshavare i företaget.

Läs regeringens pressmeddelande

Läs mer om hur Riksgälden arbetar med statliga garantier och lån

Halvårsrapport januari – juni 202014.7.2020 17:00:00 CESTPressmeddelande

Första halvåret 2020 Resultat efter skatt uppgick till -61,0 (14,7) MSEK.Resultatet per aktie uppgick till -5,47 (1,25) SEK.Substansvärdet uppgick till 618 MSEK (55,42 SEK per aktie) per den 30 juni 2020, jämfört med 710 MSEK (SEK 63,63 per aktie) per den 31 december 2019. Nettokassan uppgick till 207 MSEK (18,60 SEK per aktie) per den 30 juni 2020, jämfört med 230 MSEK (20,60 SEK per aktie) per den 31 december 2019.Årsstämman i mars 2020 beslutade att lämna en utdelning om 3,00 SEK per aktie. VD-kommentar Substansvärdet per aktie minskade med 12,2% under andra kvartalet, där knappt hälften av nedgången förklaras av värdeminskning i ett av portföljbolagen. Det lägre substansvärdet återspeglar den första värdejusteringen gjord av underliggande fonder efter utbrottet av corona pandemin. Vid kvartalets utgång hade NAXS mer än 30% i likvida medel vilket gör bolaget väl positionerat att dra fördel av investeringsmöjligheter som kan förväntas uppstå i en marknad som vi tror fortsatt kommer a