Riksgälden har god beredskap att finansiera krispaket

Riksgälden har god beredskap att möta det ökade lånebehov som följer av regeringens krispaket för att mildra de ekonomiska effekterna av virusutbrottet. Krisåtgärderna finansieras till att börja med genom att Riksgälden ökar den kortfristiga upplåningen.

Detta är i linje med Riksgäldens vanliga strategi att först öka den kortfristiga upplåningen och sedan vid behov gradvis anpassa den långfristiga upplåningen. Det betyder att den sedan tidigare kommunicerade planen för obligationsupplåningen ligger fast tillsvidare.

– Riksgälden har stor flexibilitet och kapacitet inom likviditetsförvaltningen att hantera de utbetalningar som uppstår allteftersom krispaketet nyttjas. Vi har också utrymme att öka obligationsupplåningen på längre sikt om det skulle behövas, men det är inte aktuellt i nuläget, säger Anna Sjulander, upplåningschef på Riksgälden.

Inom likviditetsförvaltningen kan Riksgälden låna stora belopp på kort sikt genom att ge ut värdepapper med kort löptid både i kronor (statsskuldväxlar) och i utländsk valuta (commercial paper). Riksgälden har dessutom för närvarande kassatillgångar att använda.

När det gäller den långfristiga obligationsupplåningen står Riksgälden tillsvidare kvar vid den nuvarande planen, som publicerades i februari. Efter de senaste årens rekordlåga nivåer finns det goda förutsättningar att öka emissionsvolymerna i alla statspapper om det skulle behövas.

Riksgäldens pressfunktion, 08 613 47 01

Riksgälden är statens finansförvaltning. I uppdraget ingår att hantera statens upplåning och förvalta statsskulden. Målet är att göra det till en så låg kostnad som möjligt utan att risken blir för hög. I rapporten Statsupplåning – prognos och analys, som kommer ut tre gånger om året, presenteras prognoser för den ekonomiska utvecklingen och statens budgetsaldo de närmaste två åren. Utifrån dessa beräknar Riksgälden statens upplåningsbehov och tar fram en plan för upplåningen som också redovisas i rapporten. Den senaste statsupplåningsrapporten publicerades den 18 februari 2020.

Halvårsrapport januari – juni 202014.7.2020 17:00:00 CESTPressmeddelande

Första halvåret 2020 Resultat efter skatt uppgick till -61,0 (14,7) MSEK.Resultatet per aktie uppgick till -5,47 (1,25) SEK.Substansvärdet uppgick till 618 MSEK (55,42 SEK per aktie) per den 30 juni 2020, jämfört med 710 MSEK (SEK 63,63 per aktie) per den 31 december 2019. Nettokassan uppgick till 207 MSEK (18,60 SEK per aktie) per den 30 juni 2020, jämfört med 230 MSEK (20,60 SEK per aktie) per den 31 december 2019.Årsstämman i mars 2020 beslutade att lämna en utdelning om 3,00 SEK per aktie. VD-kommentar Substansvärdet per aktie minskade med 12,2% under andra kvartalet, där knappt hälften av nedgången förklaras av värdeminskning i ett av portföljbolagen. Det lägre substansvärdet återspeglar den första värdejusteringen gjord av underliggande fonder efter utbrottet av corona pandemin. Vid kvartalets utgång hade NAXS mer än 30% i likvida medel vilket gör bolaget väl positionerat att dra fördel av investeringsmöjligheter som kan förväntas uppstå i en marknad som vi tror fortsatt kommer a

Riksgälden indikerar 7–10 års löptid för grön obligation14.7.2020 09:30:00 CESTPressmeddelande

Riksgälden avser att välja en löptid inom intervallet sju till tio år för statens gröna obligation som är planerad att emitteras i augusti. En grupp av banker har utsetts för att sondera intresset och genomföra emissionen på omkring 20 miljarder kronor. Den gröna obligationen kommer att emitteras i kronor och under Riksgäldens program för Euro Medium Term Notes (EMTN). Den slutliga löptiden beslutas och kommuniceras i samband med annonseringen av villkoren för emissionen mot slutet av augusti. – Efterfrågan verkar vara som störst på löptider mellan sju och tio år för den gröna obligationen. En löptid inom detta intervall passar även bra in i vår låneplan och förvaltningen av statsskulden i stort, säger Johan Bergström, tillförordnad upplåningschef på Riksgälden. Riksgälden har utsett Barclays, Danske Bank, NatWest Markets, SEB och Swedbank till ledarbanker för emissionen. SEB är också strukturell rådgivare för den gröna obligationen. Regeringen beslutade i juni om ramverket för statens