Riksidrottsförbundet kommenterar frågan om bidragstak

På Riksidrottsmötet som är Riksidrottsförbundets stämma röstades i helgen igenom en motion om ett tak i Riksidrottsförbundets stödsystem från och med 2022 som innebär att inget specialidrottsförbund får erhålla mer än 10 procent av stödet till specialidrottsförbunden. Svenska Fotbollförbundet har idag presenterat en åtgärdslista med anledning av helgens beslut.

-          Det är en tråkig utveckling. Riksidrottsstyrelsen var emot förslaget om att återinföra bidragstaket. Men en majoritet av medlemmarna röstade mot Riksidrottsstyrelsens förslag, säger Björn Eriksson ordförande i Riksidrottsförbundet.

Mellan 2012 och 2019 har bidragstaket använts för att fördela statens stöd till idrottsrörelsen. 2019 fastställdes nya principer för RF-bidragen av en enhällig RF-stämma och då togs det tidigare bidragstaket bort.

-          Vi kommer nu att analysera konsekvenserna av detta beslut och föra samtal med våra förbund. Vikten av en sammanhållen idrottsrörelse kan inte nog betonas, säger Björn Eriksson.