Riksidrottsnämnden beviljar Bodens Hockeyförening dispens

Riksidrottsnämnden som sammanträdde under torsdagskvällen har idag meddelat beslut att de beviljar Bodens Hockeyförening dispens vad gäller krav att tillhöra ligaorganisationen Hockeyettan. Riksidrottsnämnden skriver i beslutet att det grundar sig i att kravet är oförenligt med de grunder som Riksidrottsförbundets stadgar vilar på.

– Riksidrottsnämnden är idrottens högsta domstol och nu har vi alla att följa Riksidrottsnämndens beslut. Jag tycker att det är ett välmotiverat beslut. Jag förstår att detta upplevts som en lång process för inblandade parter men att ärenden hanteras enligt det system som vi tillsammans i idrottsrörelsen beslutat är av största vikt för demokratin och trovärdigheten för hela idrottsrörelsen, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Riksidrottsförbundet har idag tagit emot information om Riksidrottsnämndens beslut i ärende om dispens för Bodens Hockeyförening vad gäller krav att tillhöra ligaorganisationen. Riksidrottsnämnden har beslutat att Bodens Hockeyförening beviljas dispens från krav att tillhöra ligaorganisationen Hockeyettan och Riksidrottsnämnden har därmed undanröjt Svenska Ishockeyförbundets beslut om att avslå Bodens Hockeyförenings ansökan om dispens och återförvisat ärendet till Svenska Ishockeyförbundet för erforderliga åtgärder, vilket innebär att Svenska Ishockeyförbundet måste revidera aktuella tävlingsbestämmelser.

Till dess Svenska Ishockeyförbundet ändrat bestämmelserna beviljas Bodens Hockeyförening dispens från kravet att tillhöra ligaorganisationen Hockeyettan meddelar Riksidrottsnämnden.