Riksidrottsnämnden stänger av Meraf Bahta

Riksidrottsnämnden (RIN) meddelade på måndagseftermiddagen att de beslutat att stänga av Meraf Bahta från träning och tävling. Avstängningen gäller från och med den 1 september 2018 till den 31 augusti 2019.

Detta utifrån att hon bedöms ha underlåtit att följa reglerna för vistelserapportering. RIN valde därmed att fastställa i enlighet med Dopingkommissionens yrkande.

- Det har varit en lång väntan, men nu har Meraf, hennes omgivning och även vi ett beslut att förhålla oss till. Vi ser även att det finns flera anledningar att granska processen. Avstängningens längd och dateringen visar också på komplexiteten i ärendet. Vi kommer nu att gå igenom beslutsunderlaget närmare, Stefan Olsson, generalsekreterare Svensk Friidrott.

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.

Spänningen stiger inför Finnkampen21.8.2019 16:21:36 CESTPressmeddelande

I helgen avgörs Finnkampen på Stockholms Stadion. Efter att lagen kommit på plats är det tydlig att det kommer att bli en spännande helg, där det framförallt är väldigt jämnt på damsidan. Sett till alla genomförda kamper står det inför helgen 72-72 mellan de två länderna. Som vanligt kan allt hända under Finnkampen, det är på arenan det avgörs och prognosen visar strålande friidrottsväder i Stockholm.

Spännande friidrottshelg väntar: Lag-EM, JSM och USM9.8.2019 10:59:35 CESTPressmeddelande

Efter seger i First League i finska Vasa för två år sen är det nu tuffast möjliga motstånd när friidrottslandslaget i helgen möter elva av Europas bästa nationer i Super League i Bydgoszcz, Polen. Sverige tävlar för femte gången av åtta möjliga i Super League, sedan tävlingen i detta mixade format hade premiär för tio år sen. Under helgen går också JSM och USM i Göteborg och Trollhättan. Tävlingar där flera av sommarens medaljörer från U23, U20 och EYOF deltar.