Riksidrottsnämnden stänger av två fotbollsspelare för matchfixing

Riksidrottsnämnden (RIN) har beslutat att stänga av två fotbollsspelare under perioden 4 september 2019 till och med den 3 maj 2021 för matchfixing. Avstängningen omfattar träning, tävling, uppvisning och att utöva uppdrag inom samtliga idrotter. Beslutet innebär att RIN ändrar Svenska Fotbollförbundet (SvFF), Disciplinämndens, beslut.

– Ärendet gäller att två spelare i Syrianska FC:s U19-lag ska ha avsiktligen underpresterat i minst en match. Riksidrottsnämnden gör bedömningen att det är klart sannolikt att de båda spelarna medverkat till manipulation av en match i serien under säsongen 2017, säger Bo Bengtsson, vice ordförande Riksidrottsnämnden.

De båda spelarna stängs därför av enligt Matchfixingreglementet, som är idrottens egna regelverk mot matchfixing. Förseelserna ska i normalfallet leda till cirka tre års avstängning. Avstängningstiden sätts dock ned något eftersom ärendet dragit ut på tiden och att de anmälda varit avstängda under utredningen av ärendet. RIN har också beaktat att en av spelarna var under 18 år när förseelsen begicks.

RIN:s beslut har fattats enhälligt av de sju deltagande ledamöterna.

Detta aktuella ärendet är det första avseende manipulation som RIN har prövat enligt Matchfixingreglementet. Tidigare ärenden, som RIN har prövat, har avsett spel på egen match.

Bo Bengtsson
Vice ordförande Riksidrottsnämnden

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Pionjärerna - om kvinnorna som banade vägen26.2.2020 13:34:00 CETPressinbjudan

Nu släpps boken Pionjärerna om och av kvinnorna som banade vägen för alla idrottskvinnor som kom efter. Release sker på Örebro slott på internationella kvinnodagen, den 8 mars och media hälsas varmt välkomna att träffa kvinnorna bakom berättelserna och se utställningen ”Kvinnors idrott", samt även en teaterföreställning där berättelser ur boken gestaltas. Invigning sker av Örebro läns landshövding Maria Larsson.

Lokala idrottssamarbeten för ökad inkludering19.2.2020 06:58:00 CETPressmeddelande

Efter flera års samarbete växlar Nordic Choice Hotels och Riksidrottsförbundet nu upp samarbetet med ökad inriktning på inkludering, vilket båda organisationerna under en längre tid arbetat intensivt med på varsitt håll. Insatserna kommer framförallt att ske på lokal nivå, där idrottsrörelsens regionala organisation RF-SISU distrikten och hotellen har möjlighet att samarbeta utifrån de förutsättningar som råder på respektive ort.

1 miljon kronor delas ut i stipendier på Riksidrottsmuseum 15 februari12.2.2020 15:27:34 CETPressinbjudan

Sex idrottsföreningar tar på lördag den 15 februari emot Tore A Jonassons stiftelses stipendium à 100 000 kronor på Riksidrottsmuseum i Stockholm. Föreningarna är från Blekinge, Gotland, Jämtland, Stockholm, Västerbotten och Värmland och representerar olika idrotter. Vid samma tillfälle delas också två konststipendier om 200 000 kr ut. De går till konstnärerna Karin Wikström och Christian Simonsson.