Riksidrottsförbundet

Riksidrottsnämnden stänger av två fotbollsspelare för matchfixing

Riksidrottsnämnden (RIN) har beslutat att stänga av två fotbollsspelare under perioden 4 september 2019 till och med den 3 maj 2021 för matchfixing. Avstängningen omfattar träning, tävling, uppvisning och att utöva uppdrag inom samtliga idrotter. Beslutet innebär att RIN ändrar Svenska Fotbollförbundet (SvFF), Disciplinämndens, beslut.

– Ärendet gäller att två spelare i Syrianska FC:s U19-lag ska ha avsiktligen underpresterat i minst en match. Riksidrottsnämnden gör bedömningen att det är klart sannolikt att de båda spelarna medverkat till manipulation av en match i serien under säsongen 2017, säger Bo Bengtsson, vice ordförande Riksidrottsnämnden.

De båda spelarna stängs därför av enligt Matchfixingreglementet, som är idrottens egna regelverk mot matchfixing. Förseelserna ska i normalfallet leda till cirka tre års avstängning. Avstängningstiden sätts dock ned något eftersom ärendet dragit ut på tiden och att de anmälda varit avstängda under utredningen av ärendet. RIN har också beaktat att en av spelarna var under 18 år när förseelsen begicks.

RIN:s beslut har fattats enhälligt av de sju deltagande ledamöterna.

Detta aktuella ärendet är det första avseende manipulation som RIN har prövat enligt Matchfixingreglementet. Tidigare ärenden, som RIN har prövat, har avsett spel på egen match.

Bo Bengtsson
Vice ordförande Riksidrottsnämnden

Riksidrottsförbundet
Idrottens hus, Skansbrogatan 7

08-699 60 00https://www.rf.se/

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Följ Riksidrottsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet

​Utredningens entydiga resultat – ingen grund för påståenden riktade mot Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson4.9.2019 20:46:00 CESTPressmeddelande

Under perioden 31 maj till 2 juni tog Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst emot anmälningar som med olika innehåll samtliga gäller Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna. En oberoende utredning har gjorts av Setterwalls Advokatbyrå AB i Göteborg. De har kontaktat samtliga visselblåsare via Riksidrottsförbundets visselblåsartjänst i syfte att samla in eventuell ytterligare information kring gjorda påståenden. Vidare har ett antal intressenter, som antingen bedömts kunna bidra med relevant information eller som har en koppling till Björn Eriksson och säkerhetsfrågan, intervjuats. Slutligen har såväl dokumentation från Riksidrottsförbundet och från andra källor som intern och extern kommunikation, inklusive e-post, granskats för att kunna ta ställning till de påståenden som gjorts i visselblåsningarna. Utredningen visar att Björn Eriksson inte har agerat på ett sätt som har påverkat hur Riksidrottsförbundets arbete kring idrottsrelaterade säkerhetsf