Riksidrottsnämnden stänger av två fotbollsspelare för matchfixing

Riksidrottsnämnden (RIN) har beslutat att stänga av två fotbollsspelare under perioden 4 september 2019 till och med den 3 maj 2021 för matchfixing. Avstängningen omfattar träning, tävling, uppvisning och att utöva uppdrag inom samtliga idrotter. Beslutet innebär att RIN ändrar Svenska Fotbollförbundet (SvFF), Disciplinämndens, beslut.

– Ärendet gäller att två spelare i Syrianska FC:s U19-lag ska ha avsiktligen underpresterat i minst en match. Riksidrottsnämnden gör bedömningen att det är klart sannolikt att de båda spelarna medverkat till manipulation av en match i serien under säsongen 2017, säger Bo Bengtsson, vice ordförande Riksidrottsnämnden.

De båda spelarna stängs därför av enligt Matchfixingreglementet, som är idrottens egna regelverk mot matchfixing. Förseelserna ska i normalfallet leda till cirka tre års avstängning. Avstängningstiden sätts dock ned något eftersom ärendet dragit ut på tiden och att de anmälda varit avstängda under utredningen av ärendet. RIN har också beaktat att en av spelarna var under 18 år när förseelsen begicks.

RIN:s beslut har fattats enhälligt av de sju deltagande ledamöterna.

Detta aktuella ärendet är det första avseende manipulation som RIN har prövat enligt Matchfixingreglementet. Tidigare ärenden, som RIN har prövat, har avsett spel på egen match.

Bo Bengtsson
Vice ordförande Riksidrottsnämnden