Riksidrottsstyrelsen påkallar ändring av tävlingsbestämmelse

Riksidrottsstyrelsen har beslutat att påkalla ändring av Svenska Ishockeyförbundets tävlingsbestämmelser så att krav på att medlemsförening måste tillhöra ligaorganisation för att delta i förbundsserien Hockeyettan tas bort. Ändringen ska vara genomförd senast den 15 augusti 2022.

– Riksidrottsstyrelsen anser att tävlingsbestämmelsen är olämplig och styrelsen behöver då agera enligt det uppdrag Riksidrottsstyrelsen har getts av dess medlemmar. Det är inte något ovanligt att Riksidrottsförbundet påkallar ändring i medlemsförbunds stadgar och tävlingsregler. Det som är ovanligt är att de krävs ett beslut från Riksidrottsstyrelsen, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Enligt 11 kap. 2 § 2 stycket RF:s stadgar har Riksidrottsstyrelsen rätt att påkalla ändring av specialidrottsförbunds stadgar och tävlingsregler om de strider mot RF:s stadgar eller på annat sätt anses vara olämpliga. Riksidrottsstyrelsens beslut gällande Svenska Ishockeyförbundets tävlingsbestämmelse grundar sig i Riksidrottsnämnden, RIN, tidigare bedömning att bestämmelsen tillsammans med övriga strukturer gällande ligaföreningen Hockeyettan strider mot gällande rätt.

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.