Riktlinjer mediahantering vid SHL-matcher med anledning av rådande pandemi

Inför säsongsstarten 2020/21 har SHL tagit fram tillfälliga riktlinjer för media med anledning av rådande pandemi. Dessa riktlinjer är baserade på Folkhälsomyndighetens rekommendationer samt Svensk Ishockeys riktlinjer. Riktlinjerna ämnar skapa goda arbetsförhållanden för såväl media som sportslig verksamhet under rådande pandemi. Detta är ett levande dokument som kommer uppdateras allt eftersom förutsättningarna ändras.

Hälsokontroll

En av de viktigaste faktorerna för att begränsa och i synnerhet inte smittas är god kontroll på sin egen hälsa – därav är den vardagliga egenkontrollen av yttersta vikt – ett skall krav.

Alla berörda skall alltid vara medveten om olika symtom på COVID-19. Den allmänna informationen om COVID-19 och symtomen finns på Folkhälsomyndigheternas webbplats.

Om någon upplever symtom skall vederbörande följa myndigheternas rekommendationer och omgående isolera sig i hemmet. Om symtom uppdagas under arbetstid i eller runt SHL-lag och/eller arena skall vederbörande omgående lämna arbetsplatsen. Aktuell säkerhets- eller kommunikationsansvarig meddelas vid konstaterad smitta och en skyndsam inventering görs på vilka som befunnit sig i närheten av vederbörande som uppvisat symtom.

Anpassningar på grund av Covid-19
För att kunna bedriva tränings- och matchverksamhet under rådande pandemi och de smittobegränsade riktlinjer som råder i samhället i stort samt Svensk Ishockeys verksamhetsprotokoll krävs diverse anpassningar även i arbetet med media. Riktlinjerna ämnar skapa trygga arbetsförhållanden för samtliga aktörer.

Med anledning av ovan rekommendationer kommer endast ett begränsat antal journalister och fotografer att få tillstånd att besöka arenan under SHL-matcher och träningar.

Hur många platser finns tillgängliga för media?
Antal platser beror på aktuell arena och hur många platser som kan tillgodoses utifrån aktuella riktlinjer. De flesta arenor uppskattas kunna bedrivas utifrån normal efterfrågan. Minst 10 platser för skrivande media samt 3 fotoplatser kommer kunna erbjudas i respektive arena utifrån nuvarande förutsättningar och dess publikbegränsningar.

Ackreditering
För att underlätta för planering för såväl media som arrangerande klubb ställs kravet på ackreditering minst 30 timmar innan matchvarav arrangerande klubb meddelar om plats finns tillgänglig senast 24 timmar innan nedsläpp. Ackreditering sker i övrigt som vanligt, det vill säga till aktuell klubbs kommunikationsansvarig.

Stationär ackreditering, för lokalmedia som i regel rapporterar kring varje match, finns tillgängligt i samtal med respektive klubb.

Media som ej rapporterar kring aktuell match kommer ej ackrediteras.

Pressläktare
Pressläktaren kommer även fortsättningsvis vara tillgänglig för ackrediterad media, dock med distansering som möjliggör ett avstånd på minst 1 meter mellan respektive person. Pressläktaren är tillgänglig till 90 minuter efter slutsignal. Ingen förtäring kommer serveras på pressläktaren.

Presskonferens
Presskonferenserna ska i största möjliga mån bedrivas, då med korrekt fysisk distansering. I några ytterst få arenor tillåter inte utrymmen korrekt fysisk distansering varav presskonferenserna ställs in tills vidare. Arrangerande klubb upplyser om förutsättning för presskonferens vid ackreditering.

Fotoplatser
Fotobåsen vid isen är tillgängliga i de arenor där avståndet till spelarbåsen uppfyller kraven på fysisk distansering. I dessa bås gäller även tidigare nämnda distansering på minst 1 meter vilket innebär att endast en fotograf/reporter i taget kan uppehålla sig i dessa bås. Rättighetsinnehavare har företräde till fotobåsen.

Vid tomma läktare är läktarna tillgängliga för ackrediterade fotografer att röra sig i, så länge den fysiska distanseringen kan hållas mellan eventuellt fler fotografer. Centrerade läktarplatser, rakt bakom eller en bit upp från båsen är att föredra och ska bokas upp i dialog med ackrediterade fotografer.

Fotoplatser kommer även beredas vid kortsidorna bakom plexi för möjlighet att fota vid isnivå.

Intervjuer
Enskilda intervjuer med spelare och ledare bokas via klubbens medieansvarige. Efter match koordinerar hemmalagets kommunikationsansvarig för medias önskemål gällande såväl hemma- som bortalag. De enskilda intervjuerna genomförs på anvisad plats och social distans ska hållas.

Telefonintervjuer eller intervjuer utomhus är att föredra.

För att säkerställa att riktlinjerna om minst 1 meter avstånd hålls kan antal spelare som är tillgängliga för fysiska intervjuer att begränsas efter match i vissa arenor. Information gällande intervjuer efter match lämnas vid ackreditering eller via respektive klubbs kommunikationsansvarig.

Tillgång till arenan
För att minska risken för folksamlingar, köer och annan kontakt mellan verksamheter kommer medias tillgång i arenan begränsas till pressläktaren, presskonferenser, pressrum samt angivet utrymme för intervjuer. Omklädningsrummet kommer att vara stängt för media.

Pressläktaren kommer vara tillgänglig till 90 minuter efter slutsignal.

Överträdelse
Ovan nämnda restriktioner ämnar säkerställa att distanseringen följer myndigheternas riktlinjer. Alla instruktioner från arrangören ska följas. Överträdelse kommer kunna innebära att ackreditering från alla evenemang dras in.

Ovan information finns även tillgänglig på SHL.se där informationen uppdateras allteftersom.

Vid frågor

Kontakta Johanna Alba, projektledare PR & Kommunikation SHL, på 0730651104 eller johanna.alba@shl.se

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2020/2021 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Säsongsstart den 19 september men med förslag om flytt av enskilda matcher27.8.2020 15:27:33 CESTPressmeddelande

Under torsdagseftermiddagen hade SHL ett extrainkallat ägarmöte med anledning av den rådande Coronapandemin och dess konsekvenser för säsongen 2020/21. Samtidigt föreslog Folkhälsomyndigheten under torsdagen ett tak på 500 personer för det undantag som Regeringen tidigare förslagit vad gäller begränsade publikrestriktioner. SHL har med rådande förutsättningar beslutat att säsongsstart fortsatt ska ske 19 september men med ett förslag om förändrat spelschema för att möjliggöra att samtliga lag har chans till lika många hemmamatcher under september månad.