Svenska Cykelförbundet

Risberg vann en tät duell som avslutade fint CX-SM på Ring Knutstorp

Vilka CX-dueller vi fick se när SM avslutades under söndagseftermiddagen i lätt duggregn – lite som det ska vara på cykelcross – med juniorernas och seniorernas uppgörelser. Allra sist var det kamp varv efter varv i herrelitklassen mellan David Risberg och Filip Mård.
David Risberg vinner spurten över Filip Mård.

David Risberg startade friskt i EM och valde ungefär samma taktik nu. Det var Risberg som bombade på.

"Jag tycker att det är skönt att ligga först så gör det inte så mycket om man skulle glida omkull i någon hårnålssväng nu när det är så halt. De andra kommer inte förbi.  Men det är klart att det kostar lite också, säger David Risberg direkt efter målgången och en kortare runda för att få bort lite mjölksyra.

För det skulle bli en ruggig kamp ända in i det sista med formstarke Filip Mård, som fick nöja sig med att behålla U23-tröjan.

Initiativet växlade. Det såg länge ut som att Mård hade full koll. När Mård gick upp och testade hade Risberg en dipp, så han gick gräva djupt för att få SM-guldet i sin ägo.

"Jag tog en gel och fick ont i magen och när det blev ungefär de där fyra sekunderna som Mård skaffade sig i Alingsås för två helger sedan kändes det rätt jobbigt. Då gled han bara ifrån", säger Risberg.

Nu kom han tillbaka och gjorde ett drama av det. Det blev inte mindre raffinerat av att Henrik Jansson tog in lite och lurade just bakom.

"På slutet hade jag tänkt ut att upploppet var innan 180-gradaren. Efter den går det inte att komma om. Och den taktiken lyckades ju..."

Damelitklassen, med många U23-cyklister som gjorde upp om den tröjan också, kändes väldigt öppen på förhand.

Tilda Hylén från Falu CK ordnade nästa ensiffrigt på XCO-VM i franska alperna. Och tillhörde Tilda medaljfavoriterna. Men rejält starkt att här leverera ett mycket klart guldlopp på ett sugande CX-underlag.

Tilda kämpade för varje meter och vred ur det hon hade för dagen, som man måste köra  CX. Ett imponerande lopp helt enkelt.

Rutinerade Anna Eriksmo ordnade silvret  men annars var det idel U23-cyklister och så juniorvinnaren Stina Kagevi i tätkvintetten.

Det hade kunnat bli en liknande duell i herrjuniorklassen. Hemmasonen Ville Merlöv gick ut stenhårt och hade hittat en del smarta linjer. Paul Greijus lade sig bakom och avvaktade – till en början.

Merlöv fick byta cykel och fick en svacka i loppet för att sedan avsluta starkt. Men Paul hade hittat tillbaka till Täbyformen då han vann båda loppen i internationell miljö, slog bland annat danske EM-silvermedaljören i bägge loppen.

"Då tyckte jag inte heller att jag var i någon toppform i Täby, bara att jag hade hittat en normalnivå där jag vill vara – så det är klart att det var surt att ligga hemma med corona när man såg resultaten. I dag kändes det okej. Banan var riktigt rolig men riktigt jobbig; fanns ingenstans som man kunde vila lite..."

Text och foto: Svenska Cykelförbundet (fria för publicering, ange cred)

Läs mycket mera om CX-SM med resultatlänkar med mera på SCF.se!

David Risberg vinner spurten över Filip Mård.
Tilda Hylén, ung damvinnare.
Paul Greijus, stark svensk junior i cykelcross.

Svenska Cykelförbundet

08-699 60 00https://scf.se/

ALLA som på något vis är engagerade i cykelsporten, som elitcyklist, som tränare, som administratör, som styrelsemedlem, som förälder, som engagerad i en grengrupp, som medlem i en förening, som anställd på kansliet… Vi är alla Svenska Cykelförbundet!

Svenska Cykelförbundet (SCF) bildades den 18 februari 1900 och är ett av landets äldsta specialidrottsförbund. Vid bildandet och fram till 1938 var namnet ”Svenska Velocipedförbundet” och inträde till RF gjordes 1904. Förbundet består av 20 distriktsförbund och cirka 500 föreningar fördelade i hela landet som bedriver cykelsport inom de åtta grenarna Bancykel, BMX, Cykelcross, E-Cycling, Mountainbike, Landsväg, Paracykel och Trial.

.

Följ Svenska Cykelförbundet