Risk att jobbtillväxten tappar tempo

Jobbtillväxten i Göteborgsregionen tappar tempo för att många branscher har svårt att hitta efterfrågad kompetens, något som på sikt kan hämma regionens tillväxt. Det visar en ny rapport från Business Region Göteborg om arbetslöshet.

Samtidigt som konjunkturen är fortsatt stark i Göteborgsregionen är det svårt att hitta efterfrågad kompetent personal inom teknik, IT, bygg och anläggning, men också inom utbildning, vård och omsorg enligt Arbetsförmedlingen. Under året utannonserades rekordmånga tjänster med tillsvidareanställning.

- Det gör att jobbtillväxten riskerar att tappa tempo. Om svårigheterna att hitta kompetent personal fortsätter kan det på sikt hämma regionens framtida tillväxt, säger Peter Warda, nationalekonom och analytiker på etablerings- och investeringsavdelningen på Business Region Göteborg.

Av Business Region Göteborgs rapport Arbetslöshet i Göteborgsregionen 2017 framgår att arbetslösheten för personer i åldern 16 till 64 var 5,9 procent i Göteborgsregionen i december 2016. Regionens årsmedel landar också på 5,9 procent vilket är något lägre än Stockholmsregionens snitt på 6,1 procent och klart lägre än i Malmöregionen där arbetslösheten legat på strax över 10 procent.

Den sjunkande arbetslösheten har förstärkt ”mismatchen” på arbetsmarknaden mellan den kompetens arbetsgivare efterfrågar och den som finns att tillgå bland arbetssökande.

- Därför fokuserar vi på att tillsammans med andra organisationer skapa nya metoder för att snabbare och effektivare rusta de som står utan arbete. Vi behöver även fler människor som flyttar hit för att börja jobba, säger Anna-Lena Johansson, verksamhetsstrateg inom kompetensförsörjning och regionalt samarbete på Business region Göteborg.

Ser man till utrikes födda i regionen är arbetslösheten drygt tre gånger större jämfört med hela gruppen i ålderskategorin 16 till 64. En liknande situation finns i både Stockholmsregionen och Malmöregionen, men arbetslösheten i storstadsregionerna ligger på en klart lägre nivå än i Sverige som helhet.

Sverige och framförallt de tre storstadsregionerna står inför en enorm utmaning i att integrera utrikes födda på arbetsmarknaden menar Peter Warda.

- Här behövs rejäla insatser för att minska arbetslösheten ytterligare. Bland annat behöver det införas fler snabbspår för att fortare kunna integrera de som står närmast arbetsmarknaden.

Rapporten Arbetslösheten i Göteborgsregionen 2017 bifogas.

För mer information:

Peter Warda, analytiker Business Region Göteborg, 031-367 62 11, peter.warda@businessregion.se

+46 (0)31-367 61 49https://www.businessregiongoteborg.se/sv/

Inbjudan: Nya uppfinnare i lokalen där SKF grundades27.9.2017 15:14Pressmeddelande

Välkommen till lokalerna där svensk industrihistoria skrevs och entreprenörskap sitter i de gamla tegelväggarna. I byggnaden B13 i Gamlestadens Fabriker startade ingenjören Sven Wingquist tillverkning av sin banbrytande uppfinning det sfäriska kullagret. Det blev grunden till världsföretaget SKF. Nu blir exakt samma lokal en inspirerande mötesplats för entreprenörer med helt nya affärsidéer – de som skapar framtidens innovationer och jobb.