Vänsterpartiet Stockholm Stad

Risk för brist på bostäder för personer med funktionsnedsättning. V kräver krafttag i byggandet.

Om tio år kommer det saknas över 500 bostäder för personer med funktionsnedsättning som innebär att de behöver extra stöd och service för att klara av vardagen. Det är ungefär hälften av det uppskattade behovet. Vänsterpartiet menar att det är oacceptabelt och kräver att staden tar ett krafttag för att se till att fler bostäder med särskild service planeras för och byggs.

På tisdagens socialnämnd antogs en plan för försörjningen av bostäder för personer med funktionsnedsättning som behöver extra stöd och service. Boendeplanen fastslår att de i nuläget planerade bostäderna inte kommer att räcka till för att täcka framtidens behov, och om inte fler bostäder byggs under de närmste åren kommer det att råda brist.

- Det byggs för få anpassade bostäder i Stockholm idag, och fortsätter det så kan hundratals personer stå utan möjligheten att flytta till en egen bostad i framtiden. Så kan vi inte ha det, det är dags att agera nu, säger Torun Boucher (V), gruppledare i Stockholms stad.

Vänsterpartiet menar att frågan om bostäder för personer med funktionsnedsättning som är i behov av anpassade boenden länge varit underprioriterad, och att det nu måste bli ändring på det.

- Nu måste vi politiker, från höger till vänster, gemensamt se till att bryta den negativa utvecklingen. Vi måste se till att bygga fler bostäder med rimliga hyror för personer som behöver extra stöd, så att alla som vill får möjlighet att leva ett självständigt liv i en egen bostad, säger Torun Boucher.

Vänsterpartiet Stockholm Stad

Följ Vänsterpartiet Stockholm Stad

Senaste pressmeddelandena från Vänsterpartiet Stockholm Stad

V: Inga hinder kvar för nedläggning av Bromma flygplats31.8.2021 12:24:00 CEST | Pressmeddelande

Idag gav regeringens utredare beskedet att Bromma flygplats kan avvecklas någon gång mellan åren 2025-2027. Utredaren menade också att det samhällsviktiga flyget kan flytta till Arlanda. Vänsterpartiet i Stockholms stad menar att beskedet visar att flygplatsen kan och bör avvecklas. Vänsterpartiet har länge drivit frågan om en nedläggning av Bromma flygplats i syfte att minska flygets klimatpåverkan samt möjliggöra bostadsbyggande på marken där Bromma flygplats ligger. - Det finns förstås en mängd olika omständigheter som påverkar nedläggningen och det är en besvikelse att utredaren inte bedömer det möjligt att göra snabbare, men samtidigt är det centrala att det ändå sker. Vi måste helt minska flygets klimatpåverkan och nu finns inga hinder kvar för en nedläggning av flygplatsen. säger Rikard Warlenius, klimatpolitisk talesperson V Stockholms stad. Utredaren Magnus Persson drar två viktiga slutsatser. Dels att regeringen själv kan fatta beslut om nedläggning, och att det räcker att in

Pausa alla försäljningar av stadens lokaler som gäller Internationella engelska skolan23.6.2021 09:18:00 CEST | Pressmeddelande

Skolinspektionen har under de senaste åtta månaderna försökt utreda vilka som äger Internationella engelska skolan, för att kunna bedöma ägarens lämplighet utifrån den nya lagstiftningen. Men trots att utredningen pågått under en lång tid har man ännu inte lyckats identifiera vilka de utländska huvudägarna är. Vänsterpartiet föreslår därför att Stockholms stad genast pausar alla affärsupplägg och planerade försäljningar av stadens lokaler som i någon form inbegriper IES, i avvaktan på att Skolinspektionens granskning slutförs. - Vi kan inte annat än anta att den komplicerade ägarstrukturen är avsedd att försvåra den granskning som behöver genomföras, och vi saknar förtroende för en aktör som vägrar att bidra till Skolinspektionens utredning av ägarnas lämplighet. Det är ett agerande som borde göra dem omöjliga som skolföretag och ett skäl till att alla planer på att göra affärer där de är en part omgående pausas, säger Tina Kratz (V), ledamot i utbildningsnämnden. Det är den blågröna m

Blågröna majoriteten stoppar ytterligare 55 hyresrätter17.6.2021 15:03:00 CEST | Pressmeddelande

På gårdagens möte med stadsbyggnadsnämnden stoppade den blågröna majoriteten 55 nya allmännyttiga hyresrätter i Skärmarbrink. Nyligen stoppades också hyresrätter i Bromma. Utvecklingen med stoppade hyresrätter är extremt oroväckande menar Vänsterpartiet. - Byggandet av hyresrätter är bevisligen inte en prioriterad fråga för den blågröna majoriteten, men att de börjar stoppa projekt på löpande band är extremt oroväckande. Alla stockholmare vet att det är bostadskris men alla förstår nog inte att de styrande politikerna just nu jobbar emot att bygga fler hyresrätter, säger Sara Stenudd (V), ledamot i stadsbyggnadsnämnden. Det var allmännyttiga Svenska Bostäder som var planerade att få bygga lägenheterna. Vänsterpartiet reserverade sig mot beslutet att stoppa byggprojektet.

V: Nej till försäljning av Brännkyrkahallen16.6.2021 11:10:00 CEST | Pressmeddelande

Den blågröna majoriteten i Stockholms stad vill sälja Brännkyrkahallen. Tilltänkt köpare är ett privat företag som efter köpet vill hyra ut idrottslokalerna till Stockholms stad. Ett obegripligt beslut, menar Vänsterpartiet Stockholms stad. - Man säljer alltså fastigheter man äger för att sedan hyra in sig i dem, vilket i förlängningen blir dyrare för staden. Det är obegripligt! Men de borgerliga är så måna om privata företag att de verkar beredda att göra hur usla affärer som helst. Det är redan brist på idrottshallar i Stockholm, och då är det riktigt dumt att göra sig av med de få vi har, säger Hassan Jama (V), vice ordförande i idrottsnämnden i Stockholm.